آخرین پرسش ها و پاسخ ها
-
غزوه ذات الرقاع در چه سال و چه منطقهای رخ داد و چه افرادی در طرف مقابل سپاه اسلام بودند؟
19 پیامبر اکرم صغزوه «ذاتالرقاع» از غزوات رسول خدا(ص) بود که در ماه محرم سال چهارم،[1] یا پنجم هجرت[2] رخ داد. این غزوه که پانزده روز طول کشید،[3] بعد از غزوه «بنی نضیر» و قبل از غزوه «بدر المیعاد» رخ داد.[4]
-
آیا دعای «اللهم انزلته بالحق ...» که هنگام آغاز قرائت قرآن خوانده میشود، دعای معتبری است؟
23 دعادر برخی از منابع برای آغاز قرائت قرآن این دعا ذکر شده است:«بسم اللّه الرحمن الرحیم هذا کلام ربنا و صفات ربنا، ربنا آمنا بما أنزلت و اتبعنا الرسول فاکتبنا مع الشاهدین، اللهم أنزلته بالحق و بالحق نزل، اللهم عظم رغبتی فیه، و اجعله ...
-
پیامبر اسلام(ص) برای افرادی مانند ابوسفیان از بیت المال هزینه میکردد، تا آنان جذب اسلام شوند؛ پس چرا حضرت علی(ع) مشابه چنین رفتاری را در مورد افرادی مانند معاویه انجام نداد؟!
74 سیرهدر گزارشهای تاریخی آمده است، پیامبر اسلام(ص) پس از تسلیمشدن و اسلام آوردن ابوسفیان که سرکرده مشرکان مکه بود، بخشی از غنائم جنگ حنین را به عنوان «مؤلفة قلوبهم» به وی، یا کسانی که تلاش برای جذب آنان وجود داشت بخشید.[1]اما ...
-
حضور و وابستگی موجودات مادی به خداوند چگونه قابل توجیه است؟ ارتباط یک موجود مادی با صورت عقلی و مثالیاش چگونه است؟
49 علم غیب. در مورد پرسش اول میتوان مشکل را به این صورت حل کرد که بر اساس فلسفهی اسلامی و حکمت متعالیه، عالم ماده از آن جهت که معلول عالم عقول و عالم مثال است، وجودش عین تعلق و وابستگی به آن عوالم است، پس تمام
-
آیا در منابع روایی معتبر برای امام حسن مجتبی(ع) حرزی اشاره شده است؟
55 حدیثدر مورد توسل به امام حسن مجتبی(ع)؛ در کتابهای ادعیه کهن ذکرها و دعاهایی ذکر شده است که البته مشخص نیست همه آنها از امام معصوم(ع) صادر شده باشند. بر این اساس، در برخی از منابع بدون ذکر سند این حرز برای حضرتشان(ع) ...
-
در گزارشهای تاریخی چه اطلاعاتی در مورد غزوه بدر اولی بیان شده است؟
35 پیامبر اکرم صبر اساس گزارش منابع تاریخی، غیر از جنگ بدر معروفی که در قرآن نیز صریحا به نام آن اشاره شده است، قبل و بعد از آن، دو درگیری و لشکرکشی دیگر نیز در آن منطقه رخ داده است.جنگ اول بدرغزوه «بدر أولى»، یا ...
-
«ثبوت شیء لشیء فرع لثبوت المثبت له». توضیح مختصری در ارتباط با این قاعده فلسفی و ناهمخوانی آن با ثبوت ماهیت برای وجود ارائه نمایید.
70 منطق ارسطو و دیالکتیکقاعده «ثبوت شیء لشیء، فرع ثبوت المثبت له» که در کتابهای فلسفی به نام «قاعده فرعیت» معروف شده است، به زبان ساده عبارت است از اینکه ثبوت یک چیز برای چیز دیگر تنها هنگامی میتواند صحیح باشد که آن چیز دیگر، خودش در مرحله اول ثابت باشد.
-
غزوه بنیقینقاع در چه سال و به چه دلیل رخ داد؟
75 پیامبر اکرم صغزوه «بنیقینقاع» اولین غزوه رسول خدا(ص) با یهودیان مدینه بود که در نیمهی شوّال سال دوم هجرت آغاز شد و در اول ذیقعده به پایان رسید.[1] برخی زمان وقوع این جنگ را چهار ماه دیرتر و در ماه صفر سال سوم هجرت ...
-
چرا تخلف معلول از علت تامه محال است؟
71 علیت و معلولیتمحالبودن تخلف معلول از علت تامه، از جمله مسائلی است که در تفکر فلسفی نقشی اساسی دارد، به گونهای که میتوان آنرا زیربنای بسیاری از مسائل، بلکه جمیع مسائل فلسفی دانست؛ زیرا اگر تخلف معلول از علت جایز باشد، قانون خللناپذیر علیت با شکست مواجه شده، ...
-
مراد از توحید عملی چیست و چه تفاوتی با توحید نظری دارد؟
83 توحید و شرک«توحید» یکی از مهمترین اصول دین اسلام، بلکه ادیان ابراهیمی به شمار میآید.توحید در لغت به معنای یکی دانستن، و در اصطلاح اهل کلام، یگانه دانستن و یکتا شمردن خدای متعال است که در نقطۀ مقابل آن، شرک به خدا قرار دارد، ...
-
آیا در نبردهای پیامبر اسلام(ص)، نبردی با نام «غزوه بحران» وجود دارد؟
110 پیامبر اکرم صاز غزوه «بُحْران»،[1] به عنوان یکی از غزوات رسول خدا(ص) یاد میشود که در سال سوم هجرت در منطقهی «بُحْران»(در ناحیه فُرع که بین آنجا و مدینه هشت فرسخ فاصله بود) اتفاق افتاد.[2] این غزوه بعد از غزوه غطفان و یا ...
-
«یک مدتی ارکان بدی، یک مدتی حیوان بدی، یک مدتی چون جان شدی، جانانه شو جانانه شو». آیا این شعر مولوی ناظر به دو نظریه بینگ بنگ و تکامل است؟
103 بیشتر بدانیدمقصود مولوی از ارکان در این شعر، همان عناصر اوّلیهی مادی تشکیلدهنده جسم انسان است که به خودی خود دارای روح و حرکت نیست، سپس در نطفه و جنین انسان حیات دمیده شد، بدون آنکه عقل و شعور انسانی در او شکل گیرد، و بعد از گذشت مدتی ...
-
آیا رهبر و ولی فقیه بر اساس اصل 110 قانون اساسی، میتواند تمام مجرمان را عفو کند و یا آنکه این عفو مقید به ضوابط و شرایطی است؟!
138 ولایت فقیه و حکومت اسلامیبر اساس اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رهبر وظایف و اختیارات مهمی دارد که یکی از این وظایف، عفو یا تخفیف مجازات محکومیت در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه است. البته رهبر میتواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را ...
-
لیلة الرغائب به کدام شب گفته میشود؟ معنایش چیست؟ و چه اعمالی دارد؟
130 نماز لیلة الرغائبکلمهی «لیله» به معنای شب و «الرغائب» از ریشه «رغب» به معنای حریص بودن بر چیزی و طمع در آن و داشتن رغبت و میل است. در نتیجه «لیلة الرغائب» به شبی گفته میشود که میل و توجه در آن زیاد است.[1]بر ...
-
در آشکار و نزد مردم، دوست خدا و در پنهان، دشمن او نباش! امام جواد(ع) در این حدیث به چه نکتهای اشاره مینماید؟
115 حدیثدر روایتی مرسل از امام جواد(ع) نقل شده است: «لا تَکُنْ وَلِیّاً لِلَّهِ فِی الْعَلَانِیَةِ عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ»؛[1] در آشکار و نزد عموم دوست خدا و در خفا و پنهان دشمن او نباش.مقصود از این روایت، آن است که انسان ...
-
معنای «نظام احسن» در نظام خلقت چیست؟
113 هستی شناسی«نظام احسن» یعنی وجود حقیقی برتر و کاملتر. البته نه به معنای آنچه در مسائل ارزشی و قانونگذاری و امور اعتباری مطرح میشود.[1]«نظام احسن» بر این اصل کلی مبتنی است که از خداوند به عنوان «احسن الخالقین»،[2] چنین انتظاری نمیرود که جهانی ...
-
با توجه به اینکه عذاب آخرت، تابعی از اعمال انسانها در دنیا است، استحباب گذاشتن دو چوب تر(جریدتین) در قبر مردگان چه معنایی دارد؟!
164 حدیثیکی از آداب و مستحبات دفن میت، گذاردن دو چوب تازه(جریدَتین) در کفن او است که مجازات انسانهای ناسپاس نیز با این کار تخفیف مییابد.[1]در مورد دلیل این کار در برخی از منابع روایی آمده است:«هنگامی که حضرت آدم(ع) از ...
-
در گزارشهای تاریخی چه اطلاعاتی در مورد غزوه بنیسلیم بیان شده است؟
91 پیامبر اکرم صغزوه «بنی سلیم»، «قرقرة الکدر»[1] و یا «قرارة الکدر»،[2] در دومین[3] یا سومین سال بعد از هجرت[4] رخ داد.علت وقوع این لشکرکشی آن بود که گزارشی به رسول خدا(ص) رسید مبنی بر اینکه گروهى از بنیسلیم ...
-
آیا نیستی و عدم از دیدگاه عقل، شمارشپذیر نیست؟!
129 علیت و معلولیتعدم و نیستی در نظر عقل چیزی نیست که بتوان آنرا متعدد به شمار آورد؛ یعنی پیش از هستی و پس از هستی چیزی وجود ندارد که بتوان آنرا واحد یا متعدد نامید. نیستی نه ماهیت دارد و نه ذات؛ در مورد نیستی چیزی بیش از این ...
-
معنای استدراج چیست و آیا اصطلاحی برگرفته از قرآن است؟
112 تفسیرچند معنای مختلف برای واژه «استدراج» بیان شده است:در لغت به معناى تقرب و ارتقاء از درجهاى به درجهی بالاتر آمده است.در سخنان متکلمان و متشرعان به معناى امر خارق العاده است که از سوی کافر مدعى، موافق با آنچه ادعا کرده است، صادر شود.استدراج ...
-
آیا در مورد خوردن گوشت به همراه لبنیات، در متون اسلامی مطلبی وجود دارد؟
169 حدیثدر منابع روایی، احادیث مختلفی در خواص لبنیات و استفاده معصومان(ع) از آنها وجود دارد. به عنوان نمونه: امام صادق(ع) فرمود: «رسول خدا(ص) از میان نوشیدنیها، شیر را دوست میداشت».[1]از سوی دیگر در روایات به خوردن گوشت به صورت ...
-
آیا جامعه آرمانی و مدینهی فاضلهی مورد تأیید اسلام، با موضوعاتی مانند هنر، ورزش، تفریح، صنایع مصرفگرا و ... در تضاد است؟
120 حدیثنخست باید گفت؛ جامعهی آرمانی و ایدهآل اسلام، جامعهای است که بندگی خدا و معنویت در آن فراگیر شده و از ظلم و بیعدالتی خبری نباشد؛ یعنی غلبه و سیطره با حق و عدالت بوده و جامعهی بشری بر همین اساس اداره شود؛[1] بنابر این، ...
-
«وقف به حرکت» و «وصل به سکون» چیست؟ و آیا میتوان در قرائت نماز، آخر آیات را با حرکت اعرابی آنها خوانده، ولی مکث و توقف نمود؟
131 قرائتاز جمله قواعد در تلاوت قرآن کریم آن است که هنگام وقف باید حرف آخر کلام با سکون خوانده شود، هر چند دارای حرکت باشد؛ مثلا آیهی «الرَّح۟منِ الرَّحیمِ» هنگام تصمیم به وقف و نخواندن ادامه جمله، با سکون و به صورت «الرَّح۟منِ الرَّحیم۟» خوانده میشود. ...
-
آیا این سخن صحیح است که بگوییم: خدا در تمام مکانها و زمانها نیست؛ بلکه همراه با تمام مکانها و زمانها و همراه با تمام موجودات مکانی و زمانی است؟
137 حدیثمکان و زمان مخلوق و معلول خدا هستند و از ویژگیهای موجودات مادی به شمار میآیند.[1] از سوی دیگر، خداوند با همهی موجودات از جمله با موجودات مادی که مکان و زمان دارند نیز هست. اما باید توجه داشت منظور از همراه بودن خداوند با ...
-
اخیرا برخی ادعا کردهاند که با استناد به قرآن، روزه واجب در اسلام، تنها سه روز است! پرسش آن است که آیا قرآن به سیروزه بودن روزه اشاره کرده است؟ و چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحتتر است؟
25936 تفسیراگرچه تمام جزئیات احکام شرعی در قرآن نیامده، همچنانکه کیفیت نماز و تعداد رکعات آن در قرآن بیان نشده؛ امّا در مورد روزه باید گفت؛ مقدار ماه و روز آن در قرآن به طور روشن بیان شده است، آنجا که میفرماید:«شَهْرُ رَمَضانَ ...