گنجینه پاسخ ها
-
آیا در قرآن کریم به مشروعیت و مجاز بودن زیارت قبور اشارهای شده است؟
21 1401/04/12 تفسیراگرچه در مورد زیارت قبور - از جمله زیارت حرم اهلبیت ع - بیشتر به روایات صادره از پیامبر اسلام ص و ائمه ع استناد میشود ، با اینحال برخی ایات قران نیز به این مسئله اشاره داشته و میتواند مستندی برای جواز ...
-
آیا روایت معتبری وجود دارد که بر اساس آن، اگر مردم از رازهای یکدیگر باخبر میشدند، هیچ فردی در تشییع جنازه دیگری شرکت نمیکرد؟!
13 1401/04/12 حدیثانچه که در بسیاری از تعالیم و اموزههای دینی مشاهده میکنیم ناظر به ان است که خداوند ستار العیوب بوده و در بیشتر موارد عیبهای بندگان خود را پوشانده و از نگاه دیگران مخفی نگهمیدارد و اگر چنین اتفاقی ...
-
آیا درک ما از واقعیت حاوی خیالپردازی بوده و با اصل واقعیت متفاوت است؟
27 1401/04/11 --- مشابه ---اگر ادعای موجود در پرسش که درک ما حاوی مقداری خیالپردازی است ، خود مطابق با واقعیت باشد ؛ یعنی خیالپردازی در ان دخالت نداشته باشد ؛ دیگر نمیتوان گفت تمام انچه را که انسان درک میکند مطابق واقعیت نیست ...
-
آیا در کفاره روزه، غذادادن به شصت فقیر بهتر از آن است که شصت روز روزه بگیریم؟
33 1401/04/11 حدیثدر ایات و روایات مربوط به کفارهی عمد روزه ماه رمضان ، با توصیهای برخورد نکردیم که غذادادن به شصت فرد تنگدست را برتر از دو ماه روزهگرفتن اعلام نماید ؛ اما در بررسی برخی قرائن و شواهد دیگر ، شاید بتوان ...
-
اینکه دختری به نام قطام، ابن ملجم مرادی را تشویق کرد تا امام علی(ع) را به شهادت برساند، آیا برگرفته از منابع معتبر است؟
329 1401/03/11 تاريخ بزرگانبر اساس بسیاری از گزارشهای تاریخی معتبر ، دختری به نام قطام نقش مؤثری در تشویق عبدالرحمن بن ملجم مرادی برای سو قصد به جان امام علی ع و شهادت حضرتشان داشت. [ 1 ] البته در اینکه او از چه خاندانی بود ...
-
«الشیء ما لم یجب لم یوجد». توضیح مختصری در مورد این قاعده فلسفی ارائه نمایید؟
256 1401/03/08 رابطه واجب و ممکندر ارتباط با این قاعده باید گفت ؛ هر ممکن الوجود ماهیت که نسبت به وجود و عدم ، حالتی کاملا مساوی دارد ، هرگاه بخواهد از حالت تساوی خارج شده و موجود شود ، نیازمند مرجح و علتی خواهد بود ؛ و ان مرجح و علت ...
-
«الحمد لله الذی جعل اعداءنا من الحمقی». آیا این عبارت، سخنی از معصوم(ع) است؟
434 1401/03/07 حدیثجملهی معروفی است با این عنوان: الحمد لله الذی جعل اعدانا من الحمقی الحمقا ؛ سپاس خدایی که دشمنان ما اهلبیت ع را از افراد احمق قرار داد که در برخی گفتارها و نوشتارهای اخیر به امام سجاد ع نسبت داده میشود ...
-
حکمت خوابهای راستین و رؤیاهای صادقه چیست و انسان در برابر آنها چه وظیفهای دارد؟
340 1401/03/05 حدیثیکی از مباحث در حوزه انسانشناسی ، دیدن خواب و رؤیا است که از جنبههای مختلف قابل بررسی است. [ 1 ] فلسفه خوابهای صادقه از موضوعاتی که در مورد خوابدیدن مطرح است ، حکمت و فلسفهی رؤیاهای صادقه است. منظور ...
-
مقامات و فضایل وجودی اولیای الهی، موهبتی است، یا اکتسابی؟
247 1401/03/05 حدیثبه نظر میرسد مقامات و فضایل وجودی اولیای الهی در عین موهبتی بودن ، اکتسابی نیز هست ، و بین موهبتی و اکتسابی بودن منافاتی نیست. به عبارت دیگر ، خداوند از ازل میداند که اولیای او در طول زندگی با اراده ...
-
در قرآن کریم هر دو تعبیر «علم الکتاب» و «علم من الکتاب» وجود دارد. این دو تعبیر چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چه افرادی دارای این دانشها میباشند؟
229 1401/03/04 حدیثبرخی روایات گویای ان است که تفاوت این دو نوع دانش ، مانند تفاوت قطره در برابر دریا است ؛ و گویا علم من الکتاب قطرهای است در برابر دریای علم الکتاب . چنانکه مصداق علم من الکتاب را اصف بن برخیا و مصداق ...
-
آیا میتوان همخوانیهایی میان مکتب فنگشویی چین با آموزههای اسلامی یافت؟
283 1401/03/04 بیشتر بدانیدفلسفه باستانی فنگشویی چین یک فلسفه و فن باستانی است که به دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمانهای مسکونی ، تجاری ، باغ و غیره با استفاده از عوامل تاثیرگذاری مانند رنگها میپردازد ، تا بهترین ...
-
معنای این جمله که انسان با انتقال از دنیا به برزخ و با انتقال از برزخ به قیامت از کثرت به سمت وحدت حرکت میکند، چیست؟
320 1401/03/03 بیشتر بدانیدظاهرا مقصود از اینکه انسان با انتقال از دنیا به برزخ و با انتقال از برزخ به قیامت از کثرت به سمت وحدت حرکت میکند ، این است که خداوند در این دنیا به موجودات میدان فعالیت بخشیده ، به گونهای که تصور میشود ...
-
آیا روایتی که ضایعکنندگان نماز را همنشین فرعون، هامان، قارون و منافقان میداند، روایتی معتبر است؟ مراد از ضایعکردن نماز چیست؟
117 1401/03/02 حدیثضایعکردن نماز و اینکه مجازات شدیدی در انتظار ضایعکنندگان خواهد بود ، از موضوعاتی است که در قران کریم ، صریحا بدان پرداخته شده است: فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلاه و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا ؛ ...
-
پیامبر اسلام(ص) برای افرادی مانند ابوسفیان از بیت المال هزینه میکردد، تا آنان جذب اسلام شوند؛ پس چرا حضرت علی(ع) مشابه چنین رفتاری را در مورد افرادی مانند معاویه انجام نداد؟!
341 1401/02/29 سیرهدر گزارشهای تاریخی امده است ، پیامبر اسلام ص پس از تسلیمشدن و اسلام اوردن ابوسفیان که سرکرده مشرکان مکه بود ، بخشی از غنائم جنگ حنین را به عنوان مؤلفه قلوبهم به وی ، یا کسانی که تلاش برای جذب انان وجود ...
-
حضور و وابستگی موجودات مادی به خداوند چگونه قابل توجیه است؟ ارتباط یک موجود مادی با صورت عقلی و مثالیاش چگونه است؟
240 1401/02/29 علم غیب. در مورد پرسش اول میتوان مشکل را به این صورت حل کرد که بر اساس فلسفهی اسلامی و حکمت متعالیه ، عالم ماده از ان جهت که معلول عالم عقول و عالم مثال است ، وجودش عین تعلق و وابستگی به ان عوالم است ، پس ...
-
آیا در منابع روایی معتبر برای امام حسن مجتبی(ع) حرزی اشاره شده است؟
242 1401/02/28 حدیثدر مورد توسل به امام حسن مجتبی ع ؛ در کتابهای ادعیه کهن ذکرها و دعاهایی ذکر شده است که البته مشخص نیست همه انها از امام معصوم ع صادر شده باشند. بر این اساس ، در برخی از منابع بدون ذکر سند این حرز برای ...
-
«ثبوت شیء لشیء فرع لثبوت المثبت له». توضیح مختصری در ارتباط با این قاعده فلسفی و ناهمخوانی آن با ثبوت ماهیت برای وجود ارائه نمایید.
273 1401/02/26 منطق ارسطو و دیالکتیکقاعده ثبوت شی لشی ، فرع ثبوت المثبت له که در کتابهای فلسفی به نام قاعده فرعیت معروف شده است ، به زبان ساده عبارت است از اینکه ثبوت یک چیز برای چیز دیگر تنها هنگامی میتواند صحیح باشد که ان چیز دیگر ، ...
-
چرا تخلف معلول از علت تامه محال است؟
221 1401/02/25 علیت و معلولیتمحالبودن تخلف معلول از علت تامه ، از جمله مسائلی است که در تفکر فلسفی نقشی اساسی دارد ، به گونهای که میتوان انرا زیربنای بسیاری از مسائل ، بلکه جمیع مسائل فلسفی دانست ؛ زیرا اگر تخلف معلول از علت جایز ...
-
مراد از توحید عملی چیست و چه تفاوتی با توحید نظری دارد؟
273 1401/02/25 توحید و شرکتوحید یکی از مهمترین اصول دین اسلام ، بلکه ادیان ابراهیمی به شمار میاید. توحید در لغت به معنای یکی دانستن ، و در اصطلاح اهل کلام ، یگانه دانستن و یکتا شمردن خدای متعال است که در نقطۀ مقابل ان ، شرک به ...
-
آیا هر موجودی که از ماده و لوازم آن مجرد باشد، به هیچ وجه قابل تکثیر نیست؟
111 1401/02/24 فلسفهکل مجرد عن الماده ، نوعه منحصر فی فرده . هر موجودی که دارای ماده و لوازم ان نیست ، پیوسته نوع منحصر به فرد بوده و به هیچ وجه قابل تکثیر نیست ؛ زیرا تکثر افراد در هر نوعی از انواع ، همیشه از طریق عوارض ...
-
«یک مدتی ارکان بدی، یک مدتی حیوان بدی، یک مدتی چون جان شدی، جانانه شو جانانه شو». آیا این شعر مولوی ناظر به دو نظریه بینگ بنگ و تکامل است؟
272 1401/02/24 بیشتر بدانیدمقصود مولوی از ارکان در این شعر ، همان عناصر اولیهی مادی تشکیلدهنده جسم انسان است که به خودی خود دارای روح و حرکت نیست ، سپس در نطفه و جنین انسان حیات دمیده شد ، بدون انکه عقل و شعور انسانی در او شکل ...
-
در آشکار و نزد مردم، دوست خدا و در پنهان، دشمن او نباش! امام جواد(ع) در این حدیث به چه نکتهای اشاره مینماید؟
240 1401/02/21 حدیثدر روایتی مرسل از امام جواد ع نقل شده است: لا تکن ولیا لله فی العلانیه عدوا له فی السر ؛ [ 1 ] در اشکار و نزد عموم دوست خدا و در خفا و پنهان دشمن او نباش. مقصود از این روایت ، ان است که انسان نباید نزد ...
-
معنای «نظام احسن» در نظام خلقت چیست؟
288 1401/02/21 هستی شناسینظام احسن یعنی وجود حقیقی برتر و کاملتر. البته نه به معنای انچه در مسائل ارزشی و قانونگذاری و امور اعتباری مطرح میشود. [ 1 ] نظام احسن بر این اصل کلی مبتنی است که از خداوند به عنوان احسن الخالقین ، ...
-
با توجه به اینکه عذاب آخرت، تابعی از اعمال انسانها در دنیا است، استحباب گذاشتن دو چوب تر(جریدتین) در قبر مردگان چه معنایی دارد؟!
347 1401/02/20 حدیثیکی از اداب و مستحبات دفن میت ، گذاردن دو چوب تازه جریدتین در کفن او است که مجازات انسانهای ناسپاس نیز با این کار تخفیف مییابد. [ 1 ] در مورد دلیل این کار در برخی از منابع روایی امده است: هنگامی که ...
-
آیا نیستی و عدم از دیدگاه عقل، شمارشپذیر نیست؟!
271 1401/02/19 علیت و معلولیتعدم و نیستی در نظر عقل چیزی نیست که بتوان انرا متعدد به شمار اورد ؛ یعنی پیش از هستی و پس از هستی چیزی وجود ندارد که بتوان انرا واحد یا متعدد نامید. نیستی نه ماهیت دارد و نه ذات ؛ در مورد نیستی چیزی ...
-
معنای استدراج چیست و آیا اصطلاحی برگرفته از قرآن است؟
230 1401/02/19 تفسیرچند معنای مختلف برای واژه استدراج بیان شده است: در لغت به معناى تقرب و ارتقا از درجهاى به درجهی بالاتر امده است. در سخنان متکلمان و متشرعان به معناى امر خارق العاده است که از سوی کافر مدعى ، موافق ...
-
آیا در مورد خوردن گوشت به همراه لبنیات، در متون اسلامی مطلبی وجود دارد؟
348 1401/02/18 حدیثدر منابع روایی ، احادیث مختلفی در خواص لبنیات و استفاده معصومان ع از انها وجود دارد. به عنوان نمونه: امام صادق ع فرمود: رسول خدا ص از میان نوشیدنیها ، شیر را دوست میداشت . [ 1 ] از سوی دیگر در روایات ...
-
آیا جامعه آرمانی و مدینهی فاضلهی مورد تأیید اسلام، با موضوعاتی مانند هنر، ورزش، تفریح، صنایع مصرفگرا و ... در تضاد است؟
267 1401/02/18 حدیثنخست باید گفت ؛ جامعهی ارمانی و ایدهال اسلام ، جامعهای است که بندگی خدا و معنویت در ان فراگیر شده و از ظلم و بیعدالتی خبری نباشد ؛ یعنی غلبه و سیطره با حق و عدالت بوده و جامعهی بشری بر همین اساس اداره ...
-
آیا این سخن صحیح است که بگوییم: خدا در تمام مکانها و زمانها نیست؛ بلکه همراه با تمام مکانها و زمانها و همراه با تمام موجودات مکانی و زمانی است؟
320 1401/02/17 حدیثمکان و زمان مخلوق و معلول خدا هستند و از ویژگیهای موجودات مادی به شمار میایند. [ 1 ] از سوی دیگر ، خداوند با همهی موجودات از جمله با موجودات مادی که مکان و زمان دارند نیز هست. اما باید توجه داشت منظور ...
-
ترس از ذلّت و خواری، مردم را به خواری و ذلّت میکشاند. این سخن امام علی(ع) در صدد بیان چه واقعیتی است؟
305 1401/02/16 حدیثدر یکی از کلمات قصار امام علی ع امده است: الناس من خوف الذل متعجلوا الذل ؛ [ 1 ] مردم از ترس ذلت و خواری ، خود به سوى خواری و ذلت میشتابند ! گاه ترس از خواری در اینده ، انسان را وادار میکند که زودهنگام ...
-
این مقامِ بالاتر است که قدرت امر و نهی را دارد و واضح است که مقام انسان از خداوند پایینتر است، پس چرا انسان در دعاهای خود با صیغههای امر و نهی، خداوند را مخاطب خویش قرار میدهد؟!
104 1401/02/12 بیشتر بدانیددانشمندان علم اصول در مبحث امر و نهی بر این باورند که طلب و خواستن چیزی از دیگری به چندگونه متصور است: الف طلب عالى از دانى: یعنی مقام و جایگاه طلبکننده برتر و والاتر از جایگاه طلبشونده باشد که در این ...
-
مگر قرآن نفرمود که با کافران دوستی نکنید، پس چرا در آیاتی از سورهی کهف، شخص مؤمنی را به عنوان الگو معرفی میکند که با فرد کافری دوست بود؟! مراد از محاوره در این آیات چیست؟
69 1401/02/12 تفسیرقران کریم برای تبیین این نکته که قدرت و داراییهای انسان نباید موجب فراموشی خداوند گردد ، در ایه 32 تا ایه 44 سوره کهف ، داستان دو همسایهای را بیان میکند که یکی ثروتمند و صاحب باغها و بستانهایی پر ...
-
آنچه در روایات در مورد خلقت آسمانها، زمین، بهشت و جهنم در روزهای گوناگون وجود دارد، چه معنایی دارد؟ و آیا روزهای هفته قبل از خلقت زمین، قابل تصور بود؟!
331 1401/02/12 حدیثقران کریم ، با انکه شمار روزهایی که افرینش مخلوقات عالم ، از جمله اسمانها و زمین در انها رخ داده را اعلام نموده است ؛ اما در هیچ ایهای به روزهای خاص هفته در جریان افرینش اشاره نشده است. البته روایاتی ...
-
عمر بن خطاب، خلیفه دوم که بود و چه خصوصیات رفتاری داشت؟
98801 1393/04/30 تاريخ بزرگانعمر ، خلیفه دوم مسلمانان ، شش سال بعد از بعثت ، اسلام اورد. با اینکه او در بیشتر جنگهای پیامبر ص از بدر و احد تا حنین و... حضور داشت ، در تاریخ ؛ رشادت و استقامت ویژهای برای او نقل نشده است. بر اساس ...
-
اخیرا برخی ادعا کردهاند که با استناد به قرآن، روزه واجب در اسلام، تنها سه روز است! پرسش آن است که آیا قرآن به سیروزه بودن روزه اشاره کرده است؟ و چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحتتر است؟
26222 1389/12/14 تفسیراگرچه تمام جزئیات احکام شرعی در قران نیامده ، همچنانکه کیفیت نماز و تعداد رکعات ان در قران بیان نشده ؛ اما در مورد روزه باید گفت ؛ مقدار ماه و روز ان در قران به طور روشن بیان شده است ، انجا که میفرماید: ...