جستجوی پیشرفته
بازدید
305
آخرین بروزرسانی: 1400/01/07
خلاصه پرسش
کره ماه حتى در منظومه‌ی شمسى، شیء نورانى به شمار نمی‌آید، پس چرا قرآن در آیه‌ی 16 سوره‌ی نوح، آن‌را نور هفت آسمان‌‌‌ اعلام می‌کند؟!
پرسش
ماه نور نیست بلکه کره‌اى است خاکى از جنس زمین و تنها نور خورشید را منعکس می‌کند. آیا ماه نور هفت آسمان است؟ کل منظومه‌ى شمسى ما ذره ناچیزى در کهکشان راه ‌شیری است و کهکشان ما یکى از صدها میلیارد کهکشان موجود در کیهان، و خورشید ما ستاره‌اى متوسط از میلیاردها ستاره‌ى کهکشان راه شیرى است! بنابر این، ماه حتى در منظومه‌ی شمسى نیز شیء نورانى به حساب نمی‌‌آید، چه رسد به این‌که نورى باشد براى کل هستى؟!
پاسخ اجمالی

قرآن ماه را به عنوان نور معرفی می‌کند؛ نور به معنای مایه‌ی روشنایی است، چه روشنایی او ذاتی و از خودش باشد، یا از دیگری وام گرفته باشد؛[1] شهری که میلیون‌ها منبع نوری در آن وجود دارد را نمی‌توان تاریک دانست و دلیل آورد که منشأ این نورها، نیروگاهی هسته‌ای می‌باشد که صدها کیلومتر دورتر است!

از این‌رو مقصود از آیه‌ی شریفه‌ی «وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِیهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا»[2] این است که در میان میلیاردها میلیارد ستارگان عالم هستی، غیر از خورشید، این تنها کره‌ی ماه است که مایه‌ی روشنایی برای ساکنان زمین است. به بیان دیگر، ماه نور هفت آسمان نیست و حتی آیه نمی‌خواهد بگوید که خورشید نیز برای هفت آسمان و تمام عالم هستی کاربرد دارد، بلکه مراد آیه آن است که در میان این هفت آسمان، خورشید و ماه بیشترین کارکرد را برای ساکنان زمین دارند.


[1]. ر. ک: «تفاوت نور و ضیاء»، 19636.

[2]. «و ماه را در میان آسمان‌‌ها مایه‌ی روشنایى، و خورشید را چراغ فروزانى قرار داده است». نوح، 16.

نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    662965 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    475139 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    474144 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    432274 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    398384 جن
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگی‌‏های زیر را برای او برمی‌شمارد:جن موجودی است که از آتش آفریده شد، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    397494 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    356478 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
    350286 Laws and Jurisprudence
    در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...
  • آیا خداوند به نفرینی که از دل شکسته باشد، توجه می کند؟ یا فقط دعاهای مثبت را اجابت می کند؟
    340189 Practical
    نفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است: "بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... . منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، ...
  • آیا از آیات قرآن می‌توان امامت علی(ع) را اثبات کرد؟
    312577 امام علی ع
    بهترین راه اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل‌سنت، تمسک به قرآن و روایاتی که در کتب خودشان نقل شده، می‌باشد و البته بدیهی است که انسان باید حقیقت‌جو باشد تا به توجیهات ناصواب و غیر عقلانی متوسل نشود و چشم را به روی حقیقت نبندد.در قرآن ...