جستجوی پیشرفته
بازدید
607
آخرین بروزرسانی: 1399/03/17
خلاصه پرسش
معتقدیم ‌که امام معصوم دارای علم الهی است؛ پس چرا در آغاز اسلام وقتی پیامبر اسلام(ص)، امام علی(ع) را به خواندن نماز دعوت نمود، امام(ع) از حضرتشان خواست تا ابتدا با پدرشان ابوطالب مشورت نماید؟
پرسش
آیا صحیح است که امام علی(ع) ایمان آوردن به پیامبر(ص) را منوط به مشورت و اجازه پدر خویش، ابوطالب دانست! و آیا این امر منافاتی با علم الهی آن‌حضرت(ع) نداشت؟
پاسخ اجمالی

در برخی از روایات و منابع تاریخی گزارش‌ شده است که در آغاز اسلام، وقتی پیامبر(ص)، امام علی(ع) را به خواندن نماز دعوت نمود، امام(ع) از ایشان اجازه خواست تا در این زمینه با پدرشان ابوطالب مشورت نماید:

  1. امام باقر(ع) فرمود: وقتی خلیفه‌ی دوم از دنیا رفت، و در شورای شش نفره به خلافت عثمان رأی داده شد، امام علی(ع) در جمع مردم سخنانی ایراد نمود و در بخشی از آن فرمود: بعد از آن‌که پیامبر(ص) دین اسلام را بر من عرضه نمود، من از ایشان مهلت خواستم تا ابتدا ملاقاتی با پدرم داشته باشم، اما پیامبر(ص) به من فرمود که این موضوع یک راز محرمانه است؛ این‌گونه بود که در همان لحظه اسلام را پذیرفتم.[1]
  2. پیامبر(ص) روز دوشنبه به همراه حضرت خدیجه(س) اولین نمازش را خواند و فردای آن روز، امام علی(ع) را برای خواندن نماز دعوت نمود. امام(ع) از پیامبر(ص) اجازه خواست تا با پدرش ابوطالب گفت‌وگویی داشته باشد، اما پیامبر(ص) به او فرمود که این دعوت، امانتی نزد تو است. امام(ع) پاسخ داد که اگر امانت است، همین اکنون مسلمان شدم و این‌گونه بود که در روز دوم بعد از بعثت همراه پیامبر(ص) نماز خواند.[2]
  3. امام(ع) بعد از دعوت پیامبر(ص) به نماز به حضرتشان عرضه داشت که این دین هم‌خوان با دین پدرم نیست؛ از این‌رو مهلت دهید تا اندکی فکر کرده و با پدرم مشورت کنم. پیامبر(ص) به ایشان فرمود: فکر کن، اما این دعوت را پنهان داشته و افشایش نکن! اندکی بعد امام به پیامبر(ص) گفت: دعوت شما را پذیرفتم و آن‌را راست ارزیابی کردم و اولین نمازش را خواند.[3]

این گزارش‌ها - با فرض پذیرش- منافاتی با اعتقاد شیعه در مورد علم ائمه(ع) ندارد؛[4] زیرا آن حضرات با وجود علم لدنی موظف بودند در رفتارهای ظاهری خود مانند دیگر مردم باشند؛ از همین‌رو بود که امام علی(ع) با آن‌که می‌دانست ابن ملجم برای کشتن ایشان آمده، اما مانع از اقدام او نشد؛[5] در همین راستا همان‌گونه که پیامبر(ص) در رخدادهای گوناگون با آن‌که به منبع وحی متصل بود، اما با یارانش مشورت می‌کرد، امام(ع) نیز قصد داشت در این زمینه با پدرشان مشورت نماید.[6]

این احتمال نیز وجود دارد که هدف امام(ع) از چنین مشورتی آن بود که پدرش که از بزرگان قریش بود و می‌توانست افراد دیگری را جذب کند و موجب تقویت اسلام شود را نیز به سمت اسلام دعوت نماید.

به نظر می‌رسد این روش بهترین راه برای دعوت ابوطالب در آن شرایط خاص بود. در نتیجه تعدادی مانند برادرشان جعفر بن ابی‌طالب نیز مدتی بعد به جمع نمازگزاران اضافه شدند.[7]

 


[1]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 1، ص 141، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، 1403ق.

[2]. شیخ مفید، الفصول المختارة، محقق، مصحح، میر شریفی، علی، ص 280، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.

[3]. همان.

[4]. «گستردگی علم امامان(ع)»، 30316؛ «منابع علم امام (ع)»، 3024؛ «علم امام(ع) به جزئیات»، 107381؛ «علم امام در حدیث امام صادق(ع)»، 106527.

[5]. «علم غیب امامان به شهادت خود»، 579؛ «علم امام علی (ع) به شهادت خود»، 9849.

[6]. «مشورت پیامبر اسلام (ص) با اصحاب خود»، 20949؛ «جایگاه و اهمیت مشورت در اسلام»، 48582.

[7]. «اولین نماز جماعت در اسلام»، 50699.

نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    642302 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    470180 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    467591 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    425461 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    395213 جن
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگی‌‏های زیر را برای او برمی‌شمارد:جن موجودی است که از آتش آفریده شد، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    393483 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    352764 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
    339425 Laws and Jurisprudence
    در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...
  • آیا خداوند به نفرینی که از دل شکسته باشد، توجه می کند؟ یا فقط دعاهای مثبت را اجابت می کند؟
    328588 Practical
    نفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است: "بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... . منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، ...
  • آیا از آیات قرآن می‌توان امامت علی(ع) را اثبات کرد؟
    311048 امام علی ع
    بهترین راه اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل‌سنت، تمسک به قرآن و روایاتی که در کتب خودشان نقل شده، می‌باشد و البته بدیهی است که انسان باید حقیقت‌جو باشد تا به توجیهات ناصواب و غیر عقلانی متوسل نشود و چشم را به روی حقیقت نبندد.در قرآن ...