جستجوی پیشرفته
بازدید
91
آخرین بروزرسانی: 1399/05/07
خلاصه پرسش
کتاب صحیفة الامام الرضا(ع) از کیست و میزان اعتبار آن تا چه حد است؟
پرسش
میزان اعتبار کتاب صحیفة الامام الرضا(ع) را بیان نمایید؟
پاسخ اجمالی

کتاب صحیفة الإمام الرضا‌ (ع)، با نام صحیفة الرضا، مسند الرضا، الرضویات و صحیفة أهل البیت (ع) معروف است.[1] این کتاب مجموعه روایاتى است که احمد بن عامر طائی از امام رضا(ع) از پدرش امام کاظم(ع) و او از پدرش امام صادق‌(ع) و او از پدرش امام باقر(ع) و او از پدرش امام سجاد(ع) و او از پدرش امام حسین(ع) و او از پدرش امیرمؤمنان على(ع)و ایشان از پیامبر اسلام(ص) روایت فرموده است.[2] همین امر در بیان اهمیت این کتاب کفایت می‌کند؛ لذا در مورد اسناد آن گفته شده است، اگر این اسناد در گوش مجنون خوانده شود، شفا پیدا می‌کند.[3]

صحیفة الرضا حاوى حدود 120 حدیث پیرامون مسائل توحید،[4] دینى، اخلاقى،[5] تاریخى، فضیلت و شخصیت اهل‌بیت،[6] ارزش علم[7] و بیان فواید برخى از میوه‌‏ها و خوراکی‌ها[8] است.

این کتاب نزد علماى شیعه از اعتبار فراوانى برخوردار بوده و از اصول اربعمأة و یا اصول چهارصدگانه اولیه به شمار می‌آید[9] بسیاری از کتاب‌هاى مهم روایى شیعه مانند کتاب‌هاى توحید صدوق،[10] عیون اخبار الرضا(ع)،[11] الامالی شیخ مفید،[12] و بشارة المصطفی لشیعة المرتضی تألیف طبرى آملى‏[13] از این کتاب نقل روایت کرده‌اند و مجلسی(ره) نیز آن‌را از اصول مشهوری دانسته است که می‌توان بر آن اعتماد نمود.[14]

با این وجود، هریک از روایت‌های هر کتابی باید به صورت جداگانه از جهت اعتبار مورد بررسی قرار گیرند،[15] و نمی‌توان یک‌جا برای تمام احادیث آن نظر داد؛ زیرا با توجه به این‌که این روایت مستقیماً از امام(ع) به دست ما نرسیده و احتمال برخی ویرایش‌ها در نسخه‌های بعدی کتاب‌ها وجود دارد، این احتمال نیز وجود خواهد داشت که روایاتی در این کتاب و یا هر کتاب معتبر دیگری وجود داشته باشد که پذیرش آن قطعی نباشد.

 

 


[1]. مجمع الفکر الإسلامی، موسوعة مؤلفى الامامیة، ج 5، ص 85، قم، مجمع الفکر الإسلامی‏، چاپ اول، 1428ق.

[2]. علی بن موسی(امام هشتم)، صحیفة الإمام الرضا ع، محقق، مصحح، نجف، محمد مهدی،‏ ص 39 – 40، مشهد، کنگره جهانی امام رضا ع، چاپ اول، 1406ق.

[3]. زمخشری، ربیع الأبرار و نصوص الأخبار، ج 4، ص 79، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بی‌تا.

[4]. همان، ص 40.

[5]. همان، ص 41.

[6]. همان، ص 44 – 45.

[7]. همان، ص 42.

[8]. همان، ص 50 – 53.

[9]. افندى، عبدالله بن عیسى‏بیگ‏، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، محقق، حسینى اشکورى، احمد، اهتمام، مرعشى، محمود، ج 4، ص 346، بیروت، مؤسسة التاریخ العربی‏، چاپ اول، 1431ق.

[10]. شیخ صدوق، محمد بن علی‏، التوحید، محقق، مصحح، حسینی، هاشم‏، ص 24، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1398ق.

[11]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، محقق، مصحح، لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 25 و 134 – 135، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378ق.

[12]. شیخ مفید، الامالی، محقق، مصحح، استاد ولی، حسین، غفاری، علی اکبر، ص 124، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.

[13]. طبری آملی، عماد الدین محمد، بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ج 2، ص 36، نجف، المکتبة الحیدریة، چاپ دوم، 1383ق.

[14]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 1، ص 30، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.

[15]. «ملاک حدیث متواتر لفظی، معنوی و اجمالی»، 2412؛ «تشخیص و تمییز احادیث صحیح»، 1937؛ «اعتماد به احادیث»، 3125

نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • سریع الاستجابة ترین دعا جهت رسیدن به حاجت کدام است؟
    929203 دستور العمل ها
    اگرچه دعاهای زیادی از امامان معصوم (ع) نقل شده است که مورد اجابت واقع شده و سریع الاجابة هستند، که ذکر متن آنها در این جا مقدور نیست و فقط به ذکر اسامی چند مورد که دارای اهمیت خاص هستند اشاره می شود: 1. دعای توسل 2. دعای فرج 3. دعای اسم اعظم 4. ...
  • در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟
    622098 Laws and Jurisprudence
    از دو راه جنابت حاصل می شود:1) نزدیکی و آمیزش جنسی، اگرچه منی بیرون نیاید.2) بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت ...
  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    551271 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    454034 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    444690 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    390975 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    386740 تفسیر
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده است و ویژگی‏های زیر را برای او برمی شمارد: 1.جن موجودی است که از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1] 2. دارای علم ، ادراک، تشخیص ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    381031 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    339578 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
    328805 Laws and Jurisprudence
    در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...