جستجوی پیشرفته
بازدید
212
آخرین بروزرسانی: 1399/12/27
خلاصه پرسش
آب قلیلی که با آن، چیز نجس را می‌شوییم، واسطه‌ی چندم در نجاست شمرده می‌شود؟
پرسش
اگر لباس نجس را داخل تشت آب بشوییم، آیا آب قلیل داخل تشت واسطه‌ی اول شمرده میشود؟ و اگر آب تشت به موزائیک اطراف پاشیده شود، آن موزائیک واسطه‌ی دوم شمرده میشود؟ اگر موزاییک خشک شود و بعدا جسمی مرطوب روی موزاییک بیفتد، آیا آن جسم نجس می‌شود؟
پاسخ اجمالی

در موضوع واسطه‌ی در نجاست، دو نظر کلی وجود دارد:

  1. عدم محدودیت در واسطه‌ی نجاست؛ یعنی نجاست متنجس(مرطوب) به هر تعداد که باشد قابل انتقال است.[1]
  2. محدودیت در واسطه‌ی نجاست؛ یعنی نجاستِ متنجس تا تعداد خاصی قابل انتقال است و مشهور است که نجاست به شیء چهارم منتقل نمی‌شود؛ مثلا اگر دست راست که نجس شده و عین نجس در آن وجود ندارد به دست چپ که مرطوب است بخورد آن هم نجس می‌شود، و اگر دست چپ -که مرطوب است- به شیء دیگری اصابت کند آن نیز نجس می‌شود، ولی اگر آن شیء (واسطه‌ی سوم) به شیء چهارمی بخورد، آن‌را نجس نخواهد کرد.

بنابراین در فرض سؤال، لباس، آب و موزائیک به ترتیب واسطه‌ی اول تا سوم بوده و چنانچه جسم مرطوبی با موزائیک برخورد کند نجس نخواهد شود. البته برخی از مراجع[2] معتقدند، خود آب به عنوان واسطه در نجاست محسوب نمی‌شود، که بر این اساس، در فرض سؤال، لباس متنجس اول و موزائیک متنجس دوم خواهد بود و چنانچه جسم مرطوب دیگری با موزائیک برخورد نماید نجس خواهد شد.

ضمائم:

پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[3]

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

بنابر احتیاط، آب واسطه محسوب نمی‌شود؛ بنابراین اگر عین نجاست در لباس نبوده، بنابر احتیاط، لباس متنجس اول و موزاییک متنجس دوم می‌باشد.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

لباس نجس شده چنانچه عین نجاست نداشته باشد واسطه اول است و آب واسطه دوم و زمین بعد از خشک شدن چنانچه با تری جدید به چیزی برخورد کنند واسطه سوم است و چیزی را نجس نمی‌کند.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):

به نظر معظم له تا هرچند واسطه که نجاست سرایت کند، نجاست منتقل می‌شود و تعداد و جنس واسطه تأثیری در حکم ندارد. بنابراین اگر متنجس یا واسطه، رطوبت سرایت کننده نداشته باشد، نجاست به جسم بعدی منتقل نمی‌شود.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

بنظر معظم له متنجس هر چند متعدد باشد منجس است؛ هر چند احکام نجس را نداشته باشد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

1 و 2. در فرض سؤال؛ آب و موزائیک نجس شده است.

  1. هرگاه چیز پاکی با چیز نجسی ملاقات کند و یکی از آن دو رطوبت داشته باشد نجس می‌شود، اما اگر هر دو خشک باشند یا رطوبت به قدری کم باشد که سرایت نکند، پاک است. تا یقین به نجاست چیزی حاصل نشود در حکم پاک است و در صورت شک وظیفه‌ای ندارند. ضمنا تا دو واسطه باعث انتقال نجاست می‌شود، نه بیشتر، یعنی اگر دست نجس مثلا به دست دیگری بخورد آن هم نجس می‌شود، و اگر آن به شیء سوم اصابت کند آن نیز نجس می‌شود، ولی اگر شیء سوم به چهارمی بخورد نجس نخواهد شد. به تعبیر دیگر، متنجس اول و دوم سبب سرایت نجاست می‌شود، ولی متنجس سوم سبب سرایت نجاست نمی‌شود، هر چند خود آن نجس است.

[1]. آیات عظام؛ شبیری زنجانی و صافی گلپایگانی.

[2]. آیت الله خامنه‌ای.

[3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.

نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    662982 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    475157 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    474146 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    432277 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    398391 جن
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگی‌‏های زیر را برای او برمی‌شمارد:جن موجودی است که از آتش آفریده شد، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    397497 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    356483 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
    350299 Laws and Jurisprudence
    در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...
  • آیا خداوند به نفرینی که از دل شکسته باشد، توجه می کند؟ یا فقط دعاهای مثبت را اجابت می کند؟
    340224 Practical
    نفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است: "بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... . منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، ...
  • آیا از آیات قرآن می‌توان امامت علی(ع) را اثبات کرد؟
    312578 امام علی ع
    بهترین راه اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل‌سنت، تمسک به قرآن و روایاتی که در کتب خودشان نقل شده، می‌باشد و البته بدیهی است که انسان باید حقیقت‌جو باشد تا به توجیهات ناصواب و غیر عقلانی متوسل نشود و چشم را به روی حقیقت نبندد.در قرآن ...