جستجوی پیشرفته
بازدید
121
آخرین بروزرسانی: 1399/11/28
 
کد سایت fa106400 کد بایگانی 123845 نمایه تفاوت و مرز واقعیتِ حقیقی با مشابه در نظر بیماران اسکیزوفرنی
طبقه بندی موضوعی بیشتر بدانید
خلاصه پرسش
تفاوت و مرز واقعیتِ حقیقی با آنچه بیماران اسکیزوفرنی آن‌را کاملا واقعی می‌پندارند چیست؟
پرسش
با عرض سلام؛ بیماران اسکیزوفرنی؛ یعنی همان کسانی که توهمات را واقعی می‌پندارند، و علم حضوری کامل بر صور ذهنیشان(مفاهیم) دارند و در آن لحظه که چیزی را احساس می‌کنند، صور ذهنی کاملا برایشان مشهود و واقعی است حتی اثرات حاصل از آن‌را هم درک میکنند. سؤال این است که: 1. تفاوت و مرز واقعیتِ حقیقی با آنچه آنان کاملا واقعی میپندارند چیست؟ چون آنان در آن لحظه علم حضوری کامل بر آن مفهوم دارند و کاملا آن‌را مطابق بر واقعیت می‌دانند، در حالی که ما انسان‌های سالم میدانیم که آن توهم رخ نداده است. مثلا اگر در توهمات آتشی را در اتاقشان ببینند کاملا آن‌را با علم حضوری درک می‌کنند و به میزان یک آتش واقعی، از آن می‌ترسند و باز هم علم حضوری کامل بر اثر آن، یعنی ترس دارند. و تازه‌ترین تحقیقات میگوید حتی اثرات سوختگی بر جسم آنان پدیدار می‌شود! 2. اگر اینقدر واقعیت و یا فکرِ واقعیت به هم نزدیک باشد، پس چطور باید آن‌را از هم تمیز و تشخیص داد؟ چون فکر می‌تواند به اندازه‌ی واقعیت اثر داشته باشد. 3. به نظر شما آیا آن توهم، خطا در علم حضوری محسوب نمیشود؟ 4. حتی انسان‌های سالم هم با تلقین می‌توانند اثرات واقعی در جهان خارج حاصل کنند، اینگونه اصلا مرزهای تمام واقعیت‌ها با چیزهای غیر واقعی خلط می‌شود و اصلا نمی‌توان واقعیت را از غیر واقعیت تشخیص داد... راه حل چیست؟
پاسخ اجمالی
  1. یکی از مباحثی که از دیرباز میان اندیشمندان، به‌ویژه در علم معرفت‌شناسی مطرح بوده، این است که آیا واقعیت و حقیقت نفس الامری - بدون در نظر گرفتن اندیشه‌ی انسان یا هر موجود متفکر - وجود دارد، یا نه؟ دیگر این‌که اگر واقعیت نفس الامری وجود دارد، آیا دست‌‌یابی به آن امکان دارد، یا خیر؟ و راه دست‌یابی به واقعیت و حقیقت نفس الامری کدام است؟

در پاسخ‌های این سایت بیان شده است که در نظر اندیشمندان دینی، وجود واقعیت و حقیقت نفس الامری قابل اثبات است، و بشر با حواس ظاهری و باطنی و نیز نیروی عقل خود می‌تواند به آن دست‌یابد.[1]

  1. اگر اسکیزوفرنی‌ها علم حضوری به توهمات دارند، این باور، مستلزم وجود خارجی داشتن توهمات آنان نیست؛ زیرا توهمات در واقع همان تصورات ذهنی آنها است، و معنای معلوم حضوری بودن اینها این است که ذهن برای درک آنها نیاز به داشتن صورت و تصویری از آنها ندارد، بلکه خود توهمات در نزد او حاضرند.[2]

به عبارت دیگر، علم حضوری هم می‌تواند نسبت به واقعیات خارجی باشد و هم نسبت به توهمات درونی و این تنها انسان‌های بیمارند که توهمات درونی خود را واقعیت می‌پندارند؛ از این‌رو نباید آن‌را به تمام مردم سرایت داد.

 


[1]. ر. ک: «تفاوت میان حقیقت و واقعیت»، 27204؛ «امکان دست‌یابی به حقیقت »، 104052؛ «معرفت شناسی»،  4638؛ «معرفت شناسی حکمت اسلامی »، 32735؛ «معرفت شناسی فمنیستی»، 9503.

[2]. ر. ک: «علم حضوری»، 28485.

نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    642325 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    470193 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    467593 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    425480 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    395215 جن
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگی‌‏های زیر را برای او برمی‌شمارد:جن موجودی است که از آتش آفریده شد، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    393484 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    352775 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
    339432 Laws and Jurisprudence
    در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...
  • آیا خداوند به نفرینی که از دل شکسته باشد، توجه می کند؟ یا فقط دعاهای مثبت را اجابت می کند؟
    328597 Practical
    نفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است: "بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... . منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، ...
  • آیا از آیات قرآن می‌توان امامت علی(ع) را اثبات کرد؟
    311051 امام علی ع
    بهترین راه اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل‌سنت، تمسک به قرآن و روایاتی که در کتب خودشان نقل شده، می‌باشد و البته بدیهی است که انسان باید حقیقت‌جو باشد تا به توجیهات ناصواب و غیر عقلانی متوسل نشود و چشم را به روی حقیقت نبندد.در قرآن ...