جستجوی پیشرفته
بازدید
11494
آخرین بروزرسانی: 1397/03/07
خلاصه پرسش
این که می گوییم انسان با مرگ به سوی خدا باز می گردد؛ یعنی تا زمانی که زنده است از خداوند دور است؟
پرسش
این که می گوییم انسان با مرگ به سوی خدا باز می گردد؛ یعنی تا زمانی که زنده است از خداوند دور است؟ چطور امکان دارد از خداوند دور باشد، در حالی که خداوند به همه چیز نزدیک است؟
پاسخ اجمالی

برگشت به خدا که در برخی آیات قرآن بدان اشاره شده، با تقرب و نزدیک شدن به او لزوماً به یک معنا نیستند و نزدیک شدن به معنای مادی آن نیز در مورد خداوند متصور نیست.

 

آیاتی که به مرگ انسان می پردازند بیانگر آن می باشند که پس از مرگ به خدا برگشت می کنیم، نه این که به او نزدیک می شویم، تا این که دوری از خدا را در این دنیا از آنها استنباط کنیم. رجوع و بازگشت به خداوند به این معنا است که ما از تمام این عوامل و زندگی مادی رها می شویم و تمام حجاب هایی که بر ما وجود داشت از بین می رود و ما با نگاهی شفاف می توانیم علت و مالک حقیقی را ببینیم. این برگشت به خداوند نیز تنها به انسان اختصاص ندارد، بلکه تمام موجودات به مبدأ هستی برگشت می کنند.

 

پاسخ تفصیلی

برگشت به خدا که در برخی آیات قرآن بدان اشاره شده با تقرب و نزدیک شدن به او لزوماً به یک معنا نیستند.

 

قبل از آغاز بحث باید اشاره ای به معنای نزدیک یا دور شدن به پروردگار داشته باشیم:

 

نزدیکی و دوری در بیشتر اوقات در معنای مادی آن به کار می روند. وقتی این دو واژه را درباره اجسام به کار می بریم، این معنای مادی را به صورت ناخود آگاه مورد استفاده قرار داده ایم. اما چون به دلیل عقلی اثبات شده که اصطلاحات مادی در شیء فرا ماده کاربردی ندارد و به عنوان مثال درباره خداوند نمی توان گفت که او در یک مکان قرار دارد یا این که او دارای جسم مادی بوده، طبیعتاً نزدیکی و دوری مادی نیز در مورد او متصور نیست، مگر این که معنای ظاهری این الفاظ که وابسته به ماده است قصد نشود.

 

بنابراین، استفاده دو کلمه نزدیکی و دوری درباره خداوند هیچ گونه معنای مادی را با خود ندارد، بلکه یک معنای کاملاً معنوی است. به این صورت که نزدیکی با خدا نزدیکی معنوی و روحی است و دوری از خدا نیز به معنای دوری معنوی و روحی است.

 

اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا انسان با مرگ به خدا نزدیک می شود؟ تا در نهایت بگوییم در دنیا از او دور بوده است؟! در این زمینه باید گفت؛ اولاً: قرآن نگفته که با انسان با مرگ خویش به خدا نزدیک می شود، بلکه گفته که به سوی او باز می گردد؛ ثانیاً: می دانیم که در دنیا نیز بسیاری از دوستان خدا به او نزدیک می شوند و دشمنان او حتی بعد از مرگ نیز از او دورند که این نزدیکی و دوری تنها به عمل انسان بستگی دارد.

 

آیات قرآن اشاره به این دارند که مرگ وسیله ای برای برگشت انسان ها به سوی خداوند است: "آنان که یقین دارند [در نهایت‏] دیدار کننده پروردگارشان خواهند بود، و قطعاً به سوى او بازمى‏گردند".[1]

 

"مان کسانى که چون بلا و آسیبى به آنان رسد گویند: ما مملوک خداییم و یقیناً به سوى او بازمى‏گردیم".[2] "و آنان که آنچه را [از زکات و دیگر نفقات در راه خدا] مى‏پردازند، مى‏پردازند و دل‏هایشان از اینکه به سوى پروردگارشان [براى محاسبه دقیق‏] باز مى‏گردند، ترسان است".[3]

 

عده ای از مفسران بازگشت به خدا را به این معنا گرفته اند که مراد از رجوع به خداوند، رجوع به جایی است که در آن جا برای ما آشکار می شود که هیچ مالکی غیر از خداوند نیست و غیر از خداوند هیچ کس نفع و ضرر کسی را در دست ندارد، کما این که در ابتدای خلقت نیز این گونه بود و ما به آنچه در اول خلقت بوده ایم، برگشت می کنیم، و از آنچه لوازم زندگی در دنیا بوده دور شده و به مبدأ هستی باز می گردیم.[4]

 

به بیان دیگر، رجوع به خداوند به این معنا است که ما از تمام این عوامل و زندگی مادی رها می شویم و تمام حجاب هایی که بر ما وجود داشت از بین می رود و ما به روشنی می توانیم علت و مالک حقیقی را دریابیم.

 

این برگشت به خداوند تنها به انسان اختصاص ندارد، بلکه تمام موجودات به مبدأ هستی که خداوند باشد برگشت می کنند و این برگشت توسط تحولی خواهد بود که در تمام عالم رخ خواهد داد، چنانچه قرآن به این موضوع اشاره کرده: "وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ"[5] و "إِنَّ إِلى‏ رَبِّکَ الرُّجْعى".[6]

 

نتیجه نهایی آن است که بازگشت تمام موجودات به خداست، اما برخی از آنها می توانند به او نزدیک شوند.

 

 

[1] . بقره، 46.

[2] . بقره، 156.

[3] . مؤمنون، 60.

[4] . رازی، فخرالدین، مفاتیح الغیب، ج 3، ص 492، دار احیاء التراث العربى، چاپ سوم، بیروت، 1420 ق.

[5] . هود، 123، "امور همه به سوى او بازمى‏گردد، پس او را بپرست و بر او توکل کن".

[6] . علق، 8، "ولى باید بداند که برگشت همه به سوى او است".

ترجمه پرسش در سایر زبانها
نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • سریع الاستجابة ترین دعا جهت رسیدن به حاجت کدام است؟
    925774 دستور العمل ها
    اگرچه دعاهای زیادی از امامان معصوم (ع) نقل شده است که مورد اجابت واقع شده و سریع الاجابة هستند، که ذکر متن آنها در این جا مقدور نیست و فقط به ذکر اسامی چند مورد که دارای اهمیت خاص هستند اشاره می شود: 1. دعای توسل 2. دعای فرج 3. دعای اسم اعظم 4. ...
  • در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟
    616346 Laws and Jurisprudence
    از دو راه جنابت حاصل می شود:1) نزدیکی و آمیزش جنسی، اگرچه منی بیرون نیاید.2) بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت ...
  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    548280 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    452196 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    439404 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    387935 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    384909 تفسیر
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده است و ویژگی‏های زیر را برای او برمی شمارد: 1.جن موجودی است که از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1] 2. دارای علم ، ادراک، تشخیص ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    376181 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    338482 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
    326880 Laws and Jurisprudence
    در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...