جستجوی پیشرفته
بازدید
12724
آخرین بروزرسانی: 1399/06/22
خلاصه پرسش
آیا امام حسین(ع) در روز عاشورا آبی را که برایشان آوردند رد نمود؟!
پرسش
همان‌طور که در اسناد برادران اهل‌سنت در مورد روایات مربوط به قیام امام حسین(ع) وجود دارد، سقائی به امام حسین(ع) رسید و گفت: یا ابا عبدالله برای شما آب آوردم تا خودتان را سیراب کنید، در حالی‌که آن‌حضرت کف دست خود را به آن سقا نشان داد که مانند چشمه‌ای خروشان به نظر می‌رسید، فرمود: من آب دارم، آب را به کسان دیگر که احتیاج دارند برسان. منظور حضرت از این عمل چه بود؟ در حالی‌که می‌توانست خود را سیراب کند؛ چرا این کار را نکرد؟
پاسخ اجمالی

در پاسخ به این پرسش باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. پیامبران و امامان معصوم(ع) ملزم بودند از علم و قدرت عادی خود استفاده کنند، نه از قدرت الاهی خود؛ چون اگر بر اساس علم و قدرت الاهی زندگی خود را سامان می‌دادند، دیگر نمی‌توانستند الگوی دیگران باشند.
  2. اصل وجود چنین روایتی و لو در منابع اهل‌سنت برای ما محرز نیست.

3 این روایت - به فرض وجود- به دلایلی مخدوش به نظر می‌رسد. اوّلاً: امام حسین(ع) در روز عاشورا طبق نقل‌های متعدد از دشمنان که شریعه فرات را بر او بسته بودند تقاضای آب نمود و آنها از دادن آب به آن‌حضرت به شدت امتناع کردند. ثانیاً: این‌که در روز عاشورا خیمه‌های آن‌حضرت در حلقۀ محاصرۀ دشمن بود. چگونه چنین شخصی خود را به امام(ع) رساند؟!

بنابر این، این روایت و روایاتی به این مضمون که مسئلۀ تشنگی امام حسین(ع) را خواست آن‌حضرت دانسته و چنین وانمود می‌کنند که امام(ع) و اهل‌بیت آن‌حضرت از جهت آب در هیچ مضیقه‌ای قرار نداشتند، به هیچ وجه قابل قبول نیستند، و با ادله و دیگر روایات تاریخ نهضت عاشورا سازگاری ندارد، بلکه ساختگی بوده و می‌خواهند به نوعی سرپوش بر جنایات نابخشودنی دشمنان بگذارند.

پاسخ تفصیلی

در پاسخ به این پرسش باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. پیامبران و امامان معصوم(ع) ملزم بودند که در کارها و زندگی روزمرۀ خود از علم و قدرت عادی استفاده کنند و دست به اعجاز و کار خارق‌العاده نمی‌زدند، مگر در موارد مخصوص و به اذن الاهی که مصلحت دین خدا و هدایت مردم در آن بود.
  2. امام باقر(ع) فرمود: "اسم اعظم 73 حرف دارد، پیش "آصف بن برخیا" یک حرف بود که با به کار بردن همان یک حرف در یک لحظه تخت بلقیس را آورد و پیش ما (امامان) 72 حرف از اسم اعظم است".[1]
  3. بله امام حسین(ع) هم دارای اسم اعظم الاهی بود و هم مستجاب الدعوه و می‌توانست از زمین چشمه‌ی گوارا بجوشانند و خود و اصحابش را سیراب نماید، ولی این کار را نکرد؛ چرا که باید طبق اسباب ظاهری وظیفۀ خود را پیش می‌برد.
  4. اگر بنا باشد ائمۀ اطهار(ع) بر اساس علم و قدرت الاهی که از باری تعالی دریافت کرده‌اند، زندگی کنند و نیازهای خود را برآورده سازند، دیگر زندگی آنها نمی‌تواند الگو و نمونۀ مبارزه با سختی‌ها و صبر و تحمل مشکلات و فداکاری در راه ارزش‌های انسانی باشد.
  5. قضیۀ عاشورا و ظلم‌ستیزی امام حسین(ع) نمونه‌ای از قیام در برابر انحرافات و بدعت‌هایی است که در هر زمان ممکن است در احکام و دستورات دین خدا ایجاد شود و همۀ مسلمانان و انسان‌ها وظیفه دارند جلوی بدعت‌ها را بگیرند. اگر بنا بود امام حسین(ع) این وظیفۀ خطیر را با استفاده از قدرت اعجاز و ولایت تکوینی انجام داده باشد، دیگر نمی‌توانست الگوی زنده‌ای برای همۀ انسان‌ها در همۀ زمان‌ها باشد.
  6. در روایات معتبر آمده است، امام حسین(ع) برای رفع تشنگی اصحاب، شب عاشورا حضرت علی اکبر(ع) را با تعدادی از اصحاب خود مأمور آوردن آب نمود و خود حضرت هم بعد از شهادت حضرت عباس(ع) برای رفع تشنگی، خود را کنار فرات رساند، ولی موفق به آشامیدن آب نشد.[2]
  7. گزارش‌های بسیاری وجود دارد که روز عاشورا امام حسین(ع) علی اصغر را در برابر دشمن آورد و فرمود: "ای مردم اگر به من رحم نمی‌کنید به این کودک رحم کنید که حرمله با تیری آن کودک تشنه را به شهادت رساند".[3]
  8. وقتی حضرت از دشمنان تقاضای آب می‌کند، چگونه کسی را که به میل و علاقۀ خود برای آن‌حضرت آب آورده است، رد می‌کند؟
  9. لشگریان عبیدالله بن زیاد در روز عاشورا خیام آن‌حضرت را به محاصرۀ کامل در آورده بودند و تمام ترددها و رفت و آمدها را به شدت کنترل می‌کردند و مأمور بودند که آن‌حضرت و یاران او را با در مضیقه آب گذاشتن مجبور به تسلیم سازند و یا آن‌حضرت را از پای در آورند. حال این سؤال مطرح است که این سقا چگونه حلقۀ محاصره را شکافته و خود را به امام(ع) می‌رساند؟ آیا چنین سقایی انسان بود، یا مأمور غیبی و از جنس موجودات ماوراء ماده؟!

بنابر این، این روایت و روایاتی به این مضمون که مسئلۀ تشنگی امام(ع) و اهل‌بیت و اصحاب آن‌حضرت را زیر سؤال قرار می‌دهند و چنین وا نمود می‌کنند که امام(ع)، از جهت آب هیچ در مضیقه قرار نداشت، می‌خواهند سرپوشی بر مظلومیت آن‌حضرت و جنایات نابخشودنی دشمنان بگذارند تا به این وسلیه قیام آن‌حضرت و جنایات غیر انسانی دشمنان را کم رنگ جلوه دهند.[4]

 


[1] . کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 230، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.

[2] . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 45، ص 42 – 43، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.

[3] . ابن طاووس، على بن موسى- میر ابوطالبى، حسن‏، لهوف، ترجمه میر ابو طالبى‏، محقق و مصحح تبریزیان، فارس‏، ص 150 قم، دلیل ما، چاپ اول، 1380ش.‏

[4]. «اقدام امام حسین(ع) در ذخیره کردن آب در کربلا»، 47587؛ «حادثۀ کربلا و توجیه عقلی»، 7806؛ «جنگیدن و شهادت حضرت عباس در کربلا»، 47281.

ترجمه پرسش در سایر زبانها
نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • سریع الاستجابة ترین دعا جهت رسیدن به حاجت کدام است؟
    931969 دستور العمل ها
    اگرچه دعاهای زیادی از امامان معصوم (ع) نقل شده است که مورد اجابت واقع شده و سریع الاجابة هستند، که ذکر متن آنها در این جا مقدور نیست و فقط به ذکر اسامی چند مورد که دارای اهمیت خاص هستند اشاره می شود: 1. دعای توسل 2. دعای فرج 3. دعای اسم اعظم 4. ...
  • در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟
    627493 Laws and Jurisprudence
    از دو راه جنابت حاصل می شود:1) نزدیکی و آمیزش جنسی، اگرچه منی بیرون نیاید.2) بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت ...
  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    561257 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    455676 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    449842 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    401119 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    388383 جن
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگی‌‏های زیر را برای او برمی‌شمارد:جن موجودی است که از آتش آفریده شد، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    384014 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    341217 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • نزدیکی با همسر از طریق مقعد در صورت رضایت او چه حکمی دارد؟
    332642 Laws and Jurisprudence
    مراجع محترم تقلیدی که فرموده اند : دخول در پشت (مقعد) «کراهت شدیده» دارد[1]، کراهت شدیده به این معنا است که چنین چیزی مورد پسند خداوند نیست و اگر آن را انجام ندهد بهتر است ولی گناهی برای انجام دهنده آن نوشته نمی شود. باید توجه داشت در مورد ...