جستجوی پیشرفته
بازدید
127
آخرین بروزرسانی: 1399/04/07
خلاصه پرسش
آیا یاران امام زمان(ع) با شعار «أَمِتْ أَمِتْ» و یا «بِکُش بِکُش» به یهودیان حمله می‌کنند؟!
پرسش
با سلام؛ در برخی سخنرانی‌ها اشاره به روایتی می‌شود که بر اساس آن، مسلمانان به بیت المقدس که یهودیان در آن‌جا فساد می‌کنند حمله کرده و شعار آنها بکش بکش است. خواستم بدانم این روایت واقعیت دارد و در چه منبعی ذکر شده است؟
پاسخ اجمالی

ابتدا باید گفت که شعار «أمت أمت» و یا همان «بکُش بکُش»، شعار جنگی معروفی بود که از زمان صدر اسلام[1] و شاید قبل از آن در نبردها و از سوی طرفین نبرد مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته روایاتی حاکی از آن است که این شعار معروف توسط یاران امام مهدی(عج) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که صرف نظر از سند، به دو روایت که از امام علی(ع) در این زمینه نقل شده است اشاره می‌کنیم:

  1. «مهدى(عج) به همراه لشکری بین دوازده تا پانزده هزار نفر ظهور می‌کند و تیر و نیزه در جلو او می‌رود. هیچ دشمنى به مصاف او نمی‌آید، مگر این‌که آنها را به اذن خدا شکست می‌دهد. شعار آنها أمِت أمِت است. از ملامت و سرزنش در راه خدا باکى ندارند، هفت پرچم از طرف شام به سمت آنها حرکت می‌کند و حضرتشان همه آنها را شکست می‌دهد ...».[2]
  2. «به زودی فتنه برای مردم پیش می‌آید، همان‌گونه که طلا در معدن ظاهر می‌شود. پس اهل شام را دشنام ندهید، بلکه ظالمان آنها را نفرین کنید؛ زیرا در میان آنها افراد صالحی هستند. به زودی خداوند بلایی از آسمان به سوی آنها می‌فرستد و آنها دچار تفرقه می‌شوند، به طوری که اگر روباه‌ها با آنان بجنگند، بر آنها غلبه می‌‌کنند. سپس خداوند از میان آنها مردی از خاندان رسول الله(ص) را به همراه دوازده تا پانزده هزار نفر برمی‌انگیزاند که نشان پرچم آنها «أمِت أمِت» است...».[3]

در این روایات نامی از نبرد با یهود در بیت المقدس نیامده و تنها به شام - که در آن زمان شامل بیت المقدس هم می‌شد - اشاره شده است.

البته ذکر این نکته ضروری است که با فرض پذیرش روایات، این شعار زمانی به مرحله عمل خواهد رسید که دعوت به سوی حق صورت گرفته باشد؛ اما آنها از پذیرش حق امتناع کنند.[4]

 


[1]. أحمد بن یحیى بن جابر البلاذرى،جمل من انساب الأشراف، تحقیق، سهیل زکار و ریاض زرکلى، ج 1، ص 293، 317، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق؛ طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق، محمد أبو الفضل ابراهیم، ج 3، ص 28، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق؛ محمد بن سعد بن منیع الهاشمی البصری،الطبقات الکبرى، تحقیق، محمد عبد القادر عطا، ج 2، ص 67، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1410ق.

[2]. ابن طاووس، على بن موسى‏، التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن‏، ص 138، قم، مؤسسة صاحب الأمر( عج)، چاپ اول، 1416ق‏.

[3]. قاضى نور الله شوشتری، احقاق الحق و ازهاق الباطل‏، مقدمه و تعلیقات، مرعشى نجفى‏، شهاب الدین، ج ‏13، ص 288، و ج ‏29، ص 583، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، چاپ اول، 1409ق؛ حمود بن عبد الله بن حمود بن عبد الرحمن تویجری، إتحاف الجماعة بما جاء فی الفتن والملاحم وأشراط الساعة، ریاض، دار الصمیعی للنشر والتوزیع، چاپ دوم، 1414ق.

[4]. «قیام امام زمان با اسب و شمشیر»، 14075؛ «معنای خیر بودن شمشیر»، 104044.

نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • سریع الاستجابة ترین دعا جهت رسیدن به حاجت کدام است؟
    925775 دستور العمل ها
    اگرچه دعاهای زیادی از امامان معصوم (ع) نقل شده است که مورد اجابت واقع شده و سریع الاجابة هستند، که ذکر متن آنها در این جا مقدور نیست و فقط به ذکر اسامی چند مورد که دارای اهمیت خاص هستند اشاره می شود: 1. دعای توسل 2. دعای فرج 3. دعای اسم اعظم 4. ...
  • در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟
    616346 Laws and Jurisprudence
    از دو راه جنابت حاصل می شود:1) نزدیکی و آمیزش جنسی، اگرچه منی بیرون نیاید.2) بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت ...
  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    548280 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    452197 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    439405 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    387936 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    384909 تفسیر
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده است و ویژگی‏های زیر را برای او برمی شمارد: 1.جن موجودی است که از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1] 2. دارای علم ، ادراک، تشخیص ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    376182 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    338482 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
    326880 Laws and Jurisprudence
    در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...