جستجوی پیشرفته
بازدید
303
آخرین بروزرسانی: 1399/11/27
خلاصه پرسش
چرا خداوند تنها با حضرت موسی(ع) گفت‌وگو کرد و با پیامبران دیگر و در رأس آنها پیامبر اسلام(ص) سخن نگفت؟!
پرسش
چرا خداوند مستقیما با حضرت موسی(ع) سخن گفت، اما با پیامبر اکرم(ص) که از همه‌ی پیامبران(ع) بالاتر است، مستقیما سخن نگفت؟
پاسخ اجمالی

اگرچه ماجرای گفت‌وگوی مستقیم خداوند با موسی(ع) در قرآن کریم با صراحت و با عنوان «تکلیم» نقل شده است: «... وَ کلَّمَ اللَّهُ مُوسی‏ تَکلیماً»؛[1] اما می‌دانیم که اثبات شیء نفی ما عدا نمی‌کند و این آیه دلیلی بر آن نیست که این ویژگی تنها منحصر به حضرت موسی(ع) می‌باشد.

در همین راستا در قرآن کریم آیات فراوانی وجود دارد که ناظر به سخن گفتن خدا با پیامبران دیگری، مانند آدم(ع)، [2] نوح(ع)،[3] ابراهیم(ع) [4] و ... است و برداشت از برخی آیات و صریح بعضی روایات آن است که خداوند با پیامبر اسلام(ص) نیز گفت‌وگوهایی داشت. و از طرف دیگر می‌دانیم که سخن گفتن خدای متعال با موسی(ع) نیز به صورت مستقیم نبوده، بلکه از پشت حجاب‌ها بوده است و آیه ذیل نیز این نوع از گفت‌وگو را منحصر در ایشان نمی‌داند:

«وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یکلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْیاً أَوْ مِنْ‏ وَراءِ حِجابٍ‏ أَوْ یرْسِلَ‏ رَسُولاً فَیوحِی بِإِذْنِهِ ما یشاءُ...»؛[5]

و هیچ بشری را نرسد که خدا با او سخن گوید، مگر [از راه‏] وحی یا از فراسوی حجابی، یا فرستاده‌‏ای بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحی نماید.

همچنین در آیه‌ی «مِنْهُمْ مَنْ کلَّمَ اللَّهُ»؛[6] (بعضی از آنان را که خدا با او سخن گفت). برخی تفاسیر، مصداق آیه را تنها موسی(ع) ندانسته، بلکه احتمال می‌دهند که پیامبر اسلام(ص)،[7] و آدم(ع)[8] نیز از مصادیق آیه باشند.

در همین راستا امام صادق‌(ع) فرمود: گروهی از منافقان نزد رسول خدا(ص) آمدند و پرسیدند: شما معتقدید خدا با حضرت موسی(ع) سخن گفت. خدا برای شما چه برکتی را ارزانی داشت؟! پیامبر(ص) فرمود: خدا علاوه بر نعمتی که به موسی(ع) داد که در زمین با او سخن گفت، نعمتی بیشتر از آن به من عنایت فرمود که در هاله‌‌ای از نور و بر فراز  آسمان‌ها نیز با من سخن گفت.

 


[1]. نساء، 164.

[2]. بقره، 33.

[3]. هود ، 45-48.

[4]. بقره، 124.

[5]. شوری، 51.

[6]. بقره، 253.

[7]. ابن کثیر دمشقی اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم(ابن کثیر)، تحقیق، محمد حسین، شمس الدین، ج 1، ص 511، بیروت، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون، چاپ اول، 1419 ق؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 2، ص 252، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.

[8]. تفسیر القرآن العظیم(ابن کثیر)، ج 1، ص 511.

نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    643182 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    470591 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    468267 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    426185 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    395458 جن
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگی‌‏های زیر را برای او برمی‌شمارد:جن موجودی است که از آتش آفریده شد، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1]دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    393841 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    353118 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
    339989 Laws and Jurisprudence
    در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...
  • آیا خداوند به نفرینی که از دل شکسته باشد، توجه می کند؟ یا فقط دعاهای مثبت را اجابت می کند؟
    329623 Practical
    نفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است: "بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... . منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، ...
  • آیا از آیات قرآن می‌توان امامت علی(ع) را اثبات کرد؟
    311338 امام علی ع
    بهترین راه اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل‌سنت، تمسک به قرآن و روایاتی که در کتب خودشان نقل شده، می‌باشد و البته بدیهی است که انسان باید حقیقت‌جو باشد تا به توجیهات ناصواب و غیر عقلانی متوسل نشود و چشم را به روی حقیقت نبندد.در قرآن ...