جستجوی پیشرفته
بازدید
309
آخرین بروزرسانی: 1398/11/30
 
کد سایت fa99853 کد بایگانی 116382 نمایه ازدواج همسران ائمه(ع) بعد از شهادت آنان
طبقه بندی موضوعی گوناگون
خلاصه پرسش
همان‌گونه که ازدواج با همسران پیامبر(ص)‌ بعد از رحلت حضرتشان حرام بود، آیا ازدواج با همسران ائمه(ع) نیز عملی حرام به شمار می‌آمد؟
پرسش
آیا همسر امامان بعد از شهادت امام(ع) ازدواج می‌کردند؟ و یا حکم آنها مانند حکم زنان پیامبر(ص) بود؟
پاسخ اجمالی

بر اساس قاعده اولیه، هر زنی می‌تواند در صورت نداشتن شوهر، با مرد دلخواه خود ازدواج نماید، اما همسران پیامبر اسلام(ص) که مادران مؤمنان به شمار می‌آیند،[1] از این قاعده مستثنا شده، و نباید بعد از وفات آن‌حضرت(ص) با دیگران ازدواج می‌کردند؛[2] لذا این حکم از ویژگی‌های همسران پیامبر(ص) بود و شامل دیگران - حتی امامان معصوم(ع) - نمی‌شود.[3]

بنابر این و با توجه به مجاز بودن اصل ازدواج، بر اساس گزارش‌های تاریخی، برخی از همسران ائمه(ع) بعد از شهادت آن‌حضرات(ع) با افراد دیگر ازدواج نمودند:

  1. لیلى بنت مسعود بن خالد: لیلی همسر امام علی(ع) بود و برای امام(ع) دو فرزند به نام عبیدالله و ابوبکر به دنیا آورد. او بعد از شهادت امام(ع) با برادرزاده حضرتشان عبدالله بن جعفر ازدواج نمود.[4]
  2. امامه: امام على(ع) طبق وصـیـّت حضرت زهرا(س) بـا امـامـه (نوه پیامبر ص) ازدواج کـرد. امام(ع) به مغیره بن نوفل بن حارث بن عبدالمطلب سفارش کرد که بعد از او با امامه ازدواج کند؛ زیرا از آن می‌ترسید که معاویه با امامه ازدواج نماید. ثمره ازدواج امامه با مغیره فرزندی به نام یحیی بن مغیره شد.[5]

البته طبق نقل روایتی، مـغـیـرة بـن نـوفـل و ابـوالهـیـاج بـن ابوسفیان از امامه خواستگارى کـردنـد، ولى امـامـه بـه آنـان جـواب ردّ داد و از امـام عـلى(ع) نـقـل کـرد کـه جـایـز نـیـسـت همسران پیامبر(ص) و وصى او بعد از آنان، با دیگرى ازدواج کنند.[6]

گزارش اخیر ناظر به ممنوعیت ازدواج با همسران ائمه(ع) است، اما از آن‌جا که خبر واحد و مرسل است، نمی‌تواند به تنهایی این موضوع را اثبات کند.

  1. جعده بنت اشعث: هم‌چنین گزارش‌ شده است که «جعده دختر اشعث»،[7] پس از شهادت امام حسن مجتبی(ع) به ازدواج یعقوب بن طلحه درآمد و برای او سه فرزند به نام اسماعیل، اسحاق و ابوبکر به دنیا آورد.[8] او سپس با عباس بن عبدالله بن عباس ازدواج کرد و برای او پسری به نام محمد و دختری به نام قریبه به دنیا آورد.[9]
  2. ام‌اسحاق بنت طلحه بن عبیدالله تیمی: ام‌ اسحاق همسر امام حسن مجتبی(ع) بود و برای امام(ع) فرزندی به نام طلحه به دنیا آورد.[10] او پس از شهادت امام(ع)، با امام حسین(ع) ازدواج کرد و برای آن‌حضرت(ع) فرزندی به نام فاطمه به دنیا آورد.[11] و پس از شهادت امام حسین(ع) با عبدالله بن محمد بن عبدالرحمن نیز ازدواج نمود.[12]

با این وجود، گزارشی که ناظر به ازدواج همسرانی از ائمه(ع) که یکی از فرزندانشان نیز امام معصوم بودند، نیافتیم.

 

 


[1]. «اصطلاح ام المؤمنین»، 433؛ «لقب ام المؤمنین همسران پیامبر اکرم (ص)»، 9408؛ «همسران پیامبر(ص) در حکم مادران مؤمنان»، 66879.

[2]. «حرمت ازدواج با زنان پیامبر»، 6036.

[3]. ابن ادریس شافعی، محمد، احکام القرآن، ج 1، ص 167، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1421ق؛ ابن العربی، محمد بن عبدالله بن ابوبکر، احکام القرآن، ج 3، ص 1508، بی نا، بی جا، بی تا.

[4]. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق، زکار، سهیل، زرکلی، ج 12، ص 124، ریاض، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق.

[5]. ابن عبدالبر، یوسف بن عبد الله‏، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، تحقیق، البجاوی، علی محمد، ج 4، ص 1789، بیروت، دار الجیل، چاپ اول، 1412ق.

[6]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب ع، ج 3، ص 305، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق.

[7]. « امام حسن (ع) و جعده»، 4733؛ «همسران و فرزندان امام حسن(ع)»، 111236؛ «خطاب زن شوهر کُش به جعده»، 65922.

[8]. انساب الاشراف، ج 3، ص 15.

[9]. ابن سعد کاتب واقدی، محمد بن سعد‏، الطبقات الکبری‏، تحقیق، عطا، محمد عبد القادر، ج 5، ص 241، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1410ق.

[10]. أنساب‏الأشراف، ج ‏10، ص 130.

[11]. همان.

[12]. ابن حبیب، محمد بن حبیب‏، المحبر، محقق، شتیتر، ایلزه لیختن‏، ص 66، بیروت، دار الآفاق الجدیدة، چاپ اول، بی‌تا.

نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • سریع الاستجابة ترین دعا جهت رسیدن به حاجت کدام است؟
    916744 دستور العمل ها
    اگرچه دعاهای زیادی از امامان معصوم (ع) نقل شده است که مورد اجابت واقع شده و سریع الاجابة هستند، که ذکر متن آنها در این جا مقدور نیست و فقط به ذکر اسامی چند مورد که دارای اهمیت خاص هستند اشاره می شود: 1. دعای توسل 2. دعای فرج 3. دعای اسم اعظم 4. ...
  • در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟
    591624 Laws and Jurisprudence
    از دو راه جنابت حاصل می شود:1) نزدیکی و آمیزش جنسی، اگرچه منی بیرون نیاید.2) بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت ...
  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    524843 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    445655 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    424755 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    380378 تفسیر
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده است و ویژگی‏های زیر را برای او برمی شمارد: 1.جن موجودی است که از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1] 2. دارای علم ، ادراک، تشخیص ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    377703 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    363703 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    334542 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
    322680 Laws and Jurisprudence
    در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...