جستجوی پیشرفته
بازدید
1331
آخرین بروزرسانی: 1397/03/06
خلاصه پرسش
بنابر تصریح قرآن، مسلمانان موظف‌اند که از رسول خدا(ص) پیروی کنند، نه آن‌که پیامبر(ص) پیرو آنان باشد. پس چرا حضرتشان با مسلمانان مشورت کرده و خواسته‌های آنان را می‌پذیرفت ؟
پرسش
بنابر تصریح قرآن مسلمانان وظیفه دارند از رسول خدا(ص) پیروی کنند، نه آن‌که پیامبر خدا از مردم تبعیت کند. با توجه به این مسئله پیامبر گرامی اسلام چه نوع خواسته‌های از مردم را می‌پذیرفتند و برای آنان از روی بزرگواری خود انجام می‌دادند؟
پاسخ اجمالی
پیامبر اسلام(ص) مأمور بود تا آنچه را که از طریق وحی به او می‌رسد، به مردم ابلاغ کند و در این مسیر هیچ‌گونه تسامحی در کارش وجود نداشت و همه مسلمانان موظف به اطاعت از پیامبر(ص) بودند. ایمان آورندگان به آن‌حضرت، البته با جان و مال در برابر دستورات او مطیع بودند؛ چرا که فرامین او را از جانب خدای متعال، و به صلاح و رستگاری خویش می‌دانستند؛ همان‌گونه که آیه‌ای از قرآن می‌فرماید: «...وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا...»؛[1] به آنچه پیامبر خدا برایتان آورده، عمل کنید و از انجام آنچه نهیتان کرده، خوددارى نموده و تقوای خدا پیشه کنید.
در همین راستا، مسلمانان و ایمان آورندگان واقعی خواسته‌ای در تضاد با خواسته‌های خدا و رسولش نداشتند تا مشکلی پیش آید.
با این وجود مسلمانان و اصحاب پیامبر(ص)، گاهی نظراتی را در قالب پیشنهاد و مشورت با حضرتشان مطرح می‌کردند که اگر در راستای مصالح و  منافع امت اسلامی ‌بود، پیامبر(ص) آنها را می‌پذیرفت و چنین پذیرشی در تضاد با آیه مورد نظر نخواهد بود؛ چرا که رسول خدا(ص) در این موارد نیز بر اساس آیه «... وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْر»؛[2] در حقیقت به فرمان الهی عمل می‌کرد، اما در نهایت و بعد از اتمام مشورت، باز هم تنها این تصمیم پیامبر(ص) بود که باید مورد عمل قرار می‌گرفت.
 پیامبر اسلام(ص) در مسائل مختلف اجتماعى و اجرایى؛ در جنگ و صلح و امور مهم جامعه، به مشورت با یاران مى‌‏نشست، تا براى مردم الگو باشد؛ حضرتشان بویژه براى رأى افراد تأثیرگذار ارزش خاصى قائل بود، تا آن‌جا که گاهى از رأى خود براى احترام آنها، صرف نظر می‌نمود، چنان‌که نمونه آن‌را در جنگ «احد» مشاهده کردیم، آن‌جا نظر پیامبر بر دفاع شهری بود، اما نظر اکثریت بر دفاع در خارج شهر و در منطقه احد بود.[3]
گفتنی است که پیامبر(ص) دیگر خواسته‌های مشروع مردم را که گاهی جنبه شخصی نیز داشت در حد امکان می‌پذیرفت؛ مثلاً اگر کسی از آن‌حضرت دعوت می‌نمود تا افتخار میزبانی‌اش را داشته باشد، آن‌حضرت به مهمانی‌اش می‌رفت.[4]
 

[1]. حشر، 7.
[2]. آل عمران، 159.
[3]. ر. ک: 48582.
نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • سریع الاستجابة ترین دعا جهت رسیدن به حاجت کدام است؟
    922707 دستور العمل ها
    اگرچه دعاهای زیادی از امامان معصوم (ع) نقل شده است که مورد اجابت واقع شده و سریع الاجابة هستند، که ذکر متن آنها در این جا مقدور نیست و فقط به ذکر اسامی چند مورد که دارای اهمیت خاص هستند اشاره می شود: 1. دعای توسل 2. دعای فرج 3. دعای اسم اعظم 4. ...
  • در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟
    611206 Laws and Jurisprudence
    از دو راه جنابت حاصل می شود:1) نزدیکی و آمیزش جنسی، اگرچه منی بیرون نیاید.2) بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت ...
  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    545113 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    450436 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    434368 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    385843 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    383462 تفسیر
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده است و ویژگی‏های زیر را برای او برمی شمارد: 1.جن موجودی است که از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1] 2. دارای علم ، ادراک، تشخیص ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    372238 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    337469 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
    325177 Laws and Jurisprudence
    در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...