جستجوی پیشرفته
بازدید
1917
آخرین بروزرسانی: 1398/07/17
خلاصه پرسش
ترجمه دقیق این سخن امام علی(ع) چیست که می‌فرماید: «اَلْعَقْلُ غِطَاءٌ سَتِیرٌ وَ اَلْفَضْلُ جَمَالٌ ظَاهِرٌ»؟
پرسش
ترجمه دقیق و مفهوم این روایت چیست؟ «عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ: اَلْعَقْلُ غِطَاءٌ سَتِیرٌ وَ اَلْفَضْلُ جَمَالٌ ظَاهِرٌ فَاسْتُرْ خَلَلَ خُلُقِکَ بِفَضْلِکَ وَ قَاتِلْ هَوَاکَ بِعَقْلِکَ تَسْلَمْ لَکَ اَلْمَوَدَّةُ وَ تَظْهَرْ لَکَ اَلْمَحَبَّةُ».
پاسخ اجمالی

امام علی(ع) در مورد استفاده صحیح از عقل[1] فرمود: «الْعَقْلُ‏ غِطَاءٌ سَتِیرٌ وَ الْفَضْلُ‏ جَمَالٌ ظَاهِرٌ فَاسْتُرْ خَلَلَ خُلُقِک بِفَضْلِک‏ وَ قَاتِلْ هَوَاک بِعَقْلِک تَسْلَمْ لَک الْمَوَدَّةُ وَ تَظْهَرْ لَک الْمَحَبَّةُ».[2]

ابتدا باید گفت هر ترجمه‌ای می‌تواند - حتی اگر صحیح و دقیق هم باشد - ضعیف‌تر از ترجمه‌های شیواتر ارزیابی شود؛ از این‌رو نمی‌توان ادعا کرد که دقیق‌تر از فلان ترجمه نمی‌توان یافت.

به هر حال، با توجه به این‌که واژه «غطاء» به معنای چیزی است که به وسیله آن، چیز دیگری را می‌پوشانند،[3] و واژه «ستیر» به آن‌چیزی گفته می‌شود که کارکرد آن، پوشاندن چیز دیگر است،[4] می‌توان گفت که ترجمه روایت آن است که خرد، پرده‌ای است که به خوبی می‌پوشاند، و فضیلت، زیبایی آشکاری است(که از نگاه مردم پنهان نمی‌ماند). پس (از عقل خود استفاده کن و) مشکلات رفتاری خود را با استفاده از فضیلت‌های آشکار بپوشان و با کمک عقلت به نبرد با خواسته‌های نفسانی‌ات بپرداز که در این صورت مردم با تو دوست خواهند شد و محبتشان را به تو آشکار خواهند ساخت.

اگرچه این حدیث به دلیل مرفوع بودن[5] و وجود سهل بن زیاد[6] در سند آن، حدیث ضعیفی به شمار می‌رود؛[7] اما مفهوم و محتوای آن منطبق با آموزه‌های اسلامی است؛ زیرا مفهوم روایت آن است که عقل به کمک فضیلت، زشتی‌های ظاهری و عیب‌های باطنی را می‌پوشاند.[8]

 

[1]. «عقل چیست؟»، 11343؛ «رابطه عقل و دین»، 12105؛ «سازگاری اسلام با عقل»، 1157.

[2]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 20، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.

[3]. محمد بن حسن ابن درید، جمهرة اللغة، ج 2، ص 1079، بیروت، دار العلم للملایین‏، چاپ اول، 1987م.‏

[4]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 4، ص 343، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق.

[5]. «حدیث مرفوع، مرسل، مقطوع و موقوف»، 10825.

[6]. «برخی از یاران امام حسن عسکری(ع)»، 84965.

[7]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ‌ج 1، ص 65، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق.

[8]. سروی مازندرانی، محمد صالح بن احمد، شرح الکافی (الاصول و الروضة)، محقق، مصحح، شعرانی، ابوالحسن، ج 1، ص 253، تهران، ‌المکتبة الإسلامیة، چاپ اول، 1382ق.

نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

پربازدیدترین ها

  • سریع الاستجابة ترین دعا جهت رسیدن به حاجت کدام است؟
    913391 دستور العمل ها
    اگرچه دعاهای زیادی از امامان معصوم (ع) نقل شده است که مورد اجابت واقع شده و سریع الاجابة هستند، که ذکر متن آنها در این جا مقدور نیست و فقط به ذکر اسامی چند مورد که دارای اهمیت خاص هستند اشاره می شود: 1. دعای توسل 2. دعای فرج 3. دعای اسم اعظم 4. ...
  • در چه صورت غسل جنابت بر زن واجب می شود؟
    583310 Laws and Jurisprudence
    از دو راه جنابت حاصل می شود:1) نزدیکی و آمیزش جنسی، اگرچه منی بیرون نیاید.2) بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت ...
  • پیامبران اولو العزم چه کسانی هستند؟ چرا اولو العزم نامیده شدند، و کتاب‌‌های آنها چه نام دارد؟ و چرا زرتشت و داوود(ع) اولو العزم نیستند؟
    518770 پیامبران و کتابهای آسمانی
    واژۀ «اولو العزم» در آیۀ 35 سورۀ احقاف آمده است. عزم به معنای حکم و شریعت است، و اولو العزم یعنی پیامبرانی که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بودند. در روایات برای پیامبران اولو العزم شرایطی ذکر شده است:داشتن دعوت جهان‌شمول،داشتن شریعت و دین،داشتن ...
  • نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟
    443660 Laws and Jurisprudence
    نماز جمعه یکی از عباداتی است که در فضیلتش همین بس که سوره ای از قرآن به نامش آمده است و به جماعت خوانده می شود. نماز جمعه دارای دو خطبه می باشد که با حمد و ...
  • حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
    419841 Laws and Jurisprudence
    زنا خصوصا با زن شوهر دار یکی از گناهان بسیار زشت و بزرگ به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گنهکاری که مرتکب چنین عمل زشت و شنیعی شده واقعا از کردۀ خود پشیمان باشد و تصمیم جدی ...
  • آیا ارتباط انسان با جن ممکن است؟
    378318 تفسیر
    قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده است و ویژگی‏های زیر را برای او برمی شمارد: 1.جن موجودی است که از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[1] 2. دارای علم ، ادراک، تشخیص ...
  • تعداد فرزندان حضرت علی (ع)، و نام ایشان و نام مادران آنان چه بوده است؟
    373247 معصومین
    شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد آنها را 27 تن از دختر و پسر دانسته و پس از آن گفته است: عده‏ای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت ...
  • عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟
    359574 Practical
    عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها. پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی ...
  • اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
    333007 Laws and Jurisprudence
    دسته بندی اصول دین و فروع دین به این شکلی که در میان ما متداول است از احادیث و روایات ائمه (ع) اخذ نشده است؛ بلکه دانشمندان علوم دینی معارف دینی را به این صورت دسته بندی کردند. تاریخ بحث ها در باره به نیمه دوم قرن اول هجری ...
  • آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
    321520 Laws and Jurisprudence
    در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد.در هر حال، اگر مانعی ...