جستجوی پیشرفته
بازدید
98
آخرین بروزرسانی: 1400/03/10
خلاصه پرسش
آیا عمرو بن خالد صیداوی که از شهدای کربلا بود، غلامی به نام سعید داشت که او نیز به همراهش به شهادت رسید؟
پرسش
زندگی‌نامه سعید مولی عمرو بن خالد صیداوی را بیان نمایید؟
پاسخ اجمالی

بر اساس برخی گزارش‌ها یکی از افرادی که روز عاشورا در یاری امام حسین(ع) به فیض شهادت رسید، و نام خود را در میان شهدای کربلا ثبت نمود، فردی به نام سعید بود که غلام عمر(عمرو) بن خالد صیداوی به شمار می‌آمد. در زیارت‌نامه‌ی شهدا روز عاشورا این‌گونه به وی سلام داده شده است: «السَّلَامُ‏ عَلَى‏ عُمَرَ بْنِ‏ خَالِدٍ الصَّیْدَاوِیِ‏ السَّلَامُ‏ عَلَى‏ سَعِیدٍ مَوْلَاهُ‏»؛[1] سلام بر عمر بن خالد صیداوی، سلام بر سعید غلام(همراه) او.

با فرض پذیرش حضور او، با توجه به این‌که معمولا هر غلامی همراه مولای خود حرکت می‌کند، می‌توان احتمال داد که وی نیز همراه مولایش عمر(عمرو) بن خالد و به همراه نافع بن هلال و مجمع بن عبدالله از کوفه به سمت امام(ع) آمدند که داستان درگیر شدن آنان با حرّ بن یزید ریاحی در منابعی گزارش شده است.[2]

این احتمال نیز وجود دارد که وی همان سعد غلام عمرو بن خالد باشد و به اشتباه در برخی منابع، سعید نگاشته شده باشد.

گفتنی است؛ در زیارت‌نامه‌ی امام حسین(ع) در نیمه‌ی ماه شعبان و زیارت علی بن الحسین(ع) و سایر شهدا‏ به غلامی به نام سعید اشاره شده است که غلام شهیدی دیگر به نام عمرو بن خلف می‌باشد:

«السَّلَامُ عَلَى عَمْرِو بْنِ خَلَفٍ وَ سَعِیدٍ مَوْلَاه‏».[3]

 


[1]. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، محقق، مصحح، قیومی اصفهانی، جواد، ص 494، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1419ق؛ سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج 2، ص 577، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1409ق.

[2]. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق، زکار، سهیل، زرکلی، ریاض، ج 3، ص 171 – 172، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق؛ ابومخنف کوفی، لوط بن یحیی، وقعة الطف، محقق، مصحح، یوسفی غروی، محمد هادی‏، ص 173، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1417ق.

[3]. الاقبال بالاعمال الحسنة، ج 2، ص 714؛ شهید اول، محمد بن مکی، المزار فی کیفیة زیارات النبی و الأئمة(ع)، ص 152، قم، مدرسه امام مهدی(عج)، چاپ اول، 1410ق.

نظرات
تعداد نظر 0
لطفا مقدار را وارد نمایید
مثال : Yourname@YourDomane.ext
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید
لطفا مقدار را وارد نمایید

طبقه بندی موضوعی

در خبرنامه سایت عضو شوید

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

پرسش های اتفاقی

  • به دست کردن انگشتر با سنگ های گران بها، چه فواید و ثواب هایی دارد؟
    71428 گوناگون
    استفاده از انگشتر عقیق، فیروزه، یاقوت و... در صورتى که حلقه ی آن طلا نباشد براى مردان جایز و به حسب روایاتى که داریم ثواب نیز دارد و علاوه باعث زیاد شدن ثواب و فضیلت نماز نیز مى‏شود. ...
  • چرا علی(ع) با منع از نوشته شدن وصیت پیامبر(ص) مخالفت نکرد؟
    17478 تاریخ
    جلوگیری و ممانعت از عملی شدن خواسته پیامبر (ص) (درخواست آوردن قلم و دوات برای نوشتن وصیت قبل از وفاتشان) از وقایع مشهور در تاریخ است که از آن به اسامی مختلفی نظیر واقعه "یوم الخمیس" یا واقعه "قلم و دوات" یاد شده است. سکوت حضرت علی(ع) در این حادثه ...
  • چرا روحانی یک مسجد جواب سلام شما را ندهد؟
    5529 گوناگون
    کاربر گرامی! سلام، اطمینان دادن به طرف مقابل است که کسی که سلام می گوید مرادش این است که سلامتى و تندرستى تو را خواستارم و از جانب من آسوده و مطمئن باش، که گزندى به تو نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بدخواه و کینه ...
  • منظور از «عاد نخستین» در آیه شریفه «وَ أَنَّهُ أَهْلَکَ عاداً الْأُولى»، چیست؟ آیا دو تا قوم عاد داشتیم؟!
    7462 تفسیر
    در این آیه شریفه می‌خوانیم: «آیا انسان خبر ندارد که خداوند قوم عاد نخستین را هلاک کرد؟!».[1] درباره توصیف قوم «عاد» به «الاولى» (نخستین) چند دلیل بیان شده است: 1. به جهت قدمت این قوم است؛ یعنی آنان اولین اقوام پس از هلاکت بشریت ...
  • آیا علوم تجربی می‌توانند پاسخ‌گوی پرسش از ماهو باشند؟
    5191 کلیات
    پرسش از ماهو در حقیقت پرسش از ماهیت است؛ تعریف کامل ماهیت یک چیز متوقف بر شناخت جنس و فصل است؛ وظیفه اصلی علوم تجربی درک روابط اجزای درونی یک چیز یا روابط او با اشیای دیگر است؛ از این رو، شناخت ماهیت و پیدا کردن جنس و ...
  • تفسیر آیات 14 و 15 سوره حجر چیست؟
    9086 پیامبران و کتابهای آسمانی
    قرآن کریم در ارتباط با دشمنی و لجاجت کفار در برابر رسالت پیامبر اسلام(ص) و ایمان نیاوردن آنها به بیان عمق این دشمنی می‌پردازد و می‌فرماید: «وَ لَوْ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ باباً مِنَ السَّماءِ فَظَلُّوا فیهِ یَعْرُجُونَ* لَقالُوا إِنَّما سُکِّرَتْ أَبْصارُنا بَلْ نَحْنُ قَوْمٌ مَسْحُورُونَ»؛[1]و ...
  • تفسیر آیه 29 سوره کهف چیست؟
    9682 تفسیر
    «وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنا لِلظَّالِمینَ ناراً أَحاطَ بِهِمْ سُرادِقُها وَ إِنْ یَسْتَغیثُوا یُغاثُوا بِماءٍ کَالْمُهْلِ یَشْوِی الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرابُ وَ ساءَتْ مُرْتَفَقا»؛[1] خداوند پس از تذکرى که در آیات قبل به پیامبر اسلام(ص) داده ...
  • در نیت نماز باید قربة إلی الله گفت یا قربة عند الله؟
    75488 نیت
    در تحقق نیت نماز ضروری نیست سخنی بر زبان جاری شود و همین اندازه که کار را برای رضایت خداوند عالم و کرنش در مقابل او انجام دهد و اگر سؤال کنند چه مى‏کنى، بتواند جواب دهد که براى خدا نماز مى‏خوانم کافی است، ولی اگر شخصی بخواهد در ادا ...
  • حق چیست و چگونه می‌توان تابع حقیقت بود؟
    21814 Philosophy of Religion
    «حق» به معناى در میان طریق راه رفتن و راستى و درستى را دنبال نمودن و از روى حکمت چیزى را در جاى خود قرار دادن است. و تبعیّت از حق و حق‌مدارى در باب اندیشه و نظر، مجهز گشتن به سلاح منطق و مزیّن شدن ...
  • دلایل بدگمانی چیست؟ و راه های درمان آن چیست؟
    52996 درمان رذائل اخلاقی
    در آموزه های دینی به شخصی که دیگران را زشت می پندارد، بدگمان می گویند؛ از این رو به آنچه در متون اسلامی در این باره آمده است می پردازیم. بدگمانى به معناى سوء ظن، بدخیالى، خیال و اندیشه بد داشتن درباره کسى است. به عبارت دیگر، بدگمانى آن ...

پربازدیدترین ها